Toto ochranářské opatření má posílit konkurenceschopnost amerického ocelářství a průmyslu výroby hliníku. A naopak má snížit konkurenceschopnost evropských dovozců při dovozech oceli a hliníku na americký trh. Ani pro Čechy to není zcela zanedbatelná záležitost, neboť do Spojených států vyváží v těchto dvou komoditách ročně za 5 mld. Kč výrobků. Jedná se celkem o 69 000 tun oceli (podle údajů z roku 2017). Největším vývozcem oceli do USA bylo ze zemi EU Německo s 951 000 tun oceli, dále Nizozemsko s 633 000 tun oceli a po nich následovali čtyři další poměrně velcí vývozci: Švédsko (216 000 tun oceli), Itálie (212 000 tun oceli), Lucembursko (207 000 tun oceli) a Francie (237 000 tun oceli). A významné objemy oceli do USA vyváží i další země EU.
V případě řady vývozů z EU se přitom často jedná o oceli speciální, které americké ocelárny v krátké době nedokážou vyrobit a jež nedokážou nahradit ani levnější dovozci z třetího světa. A pochopitelně tyto speciální druhy oceli z Evropy, jejichž cena se zvýší o čtvrtinu, ovlivní významně také finální cenu amerických výrobků.
Evropská unie bude muset v odvetě zavést ochranářská cla na některé druhy ze Spojených států do Evropy dovážených výrobků. Evropská komise již předložila Světové obchodní organizaci (WTO) seznam amerických výrobků a zboží, na které by mohla v odvetě uvalit vysoká cla. Na tomto seznamu je například rýže, americká whisky, kukuřice, brusinky, ale také třeba ocelářské výrobky.
Spojené státy a jejich prezident zřejmě čekají na odezvu, co si všechno Evropané nechají líbit. A v případě, že odezva nebude dostatečně tvrdá, můžou přijít na pořad dne například cla na dovoz automobilů z Evropy, což postihne v první řadě německou produkci. Němci pak budou hledat odbytiště pro svá auta na jiných trzích, což zvýší konkurenci, s níž se budou střetávat i tři velcí čeští výrobci automobilů. Velmi pravděpodobně lze očekávat, pokud budou Spojenými státy uvalena cla na dovoz evropských automobilů, snížení produkce evropských automobilek. To se opět promítne velmi rychle do hospodaření celé řady českých výrobců, kteří vyrábějí náhradní díly a součástky do automobilů, a to zejména pro německé automobilky. Prostě nejvýznamnější segment českého průmyslu a nejvýznamnější vývozní odvětví české ekonomiky, automobilový průmysl, by byly závažným způsobem postiženy tímto Trumpovým rozhodnutím. Pro první chvíli již ke "štěstí" stačí české ekonomice ty nepříjemné dopady, které budou mít zvýšená cla na dovoz oceli a hliníku do USA.