Celoroční růst překročil hranici 4 %. Zajímavé je, že v období propadu ekonomik byla ČR ve větší ztrátě, než byl průměr EU. Kladným výsledkem roku 2015 byla ČR naopak dosti nad průměrným nárůstem EU. Ani ekonomové dostatečně nedokážou stav vysvětlit, ale vláda si už dělá neoprávněné zásluhy. Jsou vytvořeny podmínky, aby i v tomto roce naše ekonomika úspěšně rostla. Nebude to takovým tempem jako v roce 2015, ale předpokládá se, že to zase bude nad průměrnou úrovní EU. Prognostici hovoří o 2,5 – 2,8 % tempu, při růstu EU do 2 %.
Důležitým faktorem je značný pokles nezaměstnanosti, což s plánovaným nárůstem průměrných nominálních mezd určitě bude stabilizovat poptávku domácností minimálně na úrovni minulého roku (i z důvodu, že se neočekává zásadní růst cen komodit). Podobně by se měly vyvíjet investiční činnosti a hlavně export. V této oblasti ekonomiky sehrálo nezanedbatelnou roli dočerpání fondů Evropské unie.
A jsme u Regionálních operačních programů. Nad jejich zrušením zapláčou především obce a samozřejmě následně i stavební firmy a ostatní podnikatelé.
ROPy byly náramně propracované. Probíhaly interní kontroly od zpracování zadávací dokumentace, přes provedení výběrového řízení až po vyhodnocení a monitorování projektu. ROPy uměly nasměrovat tzv. „evropské peníze“ téměř do všech oblastí potřeb obcí a potažmo jejich obyvatel. Vše bylo zrušeno, ROPy, které dobře znaly potřeby jednotlivých NUTS jsou nahrazeny IROPem.
Pěkně jsme všechno zcentralizovali a „budeme to mít pod palcem“. IROP už měl fungovat dva roky a zatím se sotva rozbíhá. K tomu ještě s omezenými možnostmi. Největším dopadem pro obce bude naprostá absence dotačních prostředků na rekonstrukce a modernizace místních komunikací. To budou obce vypadat! Příklad: Rožmitálu se podařilo na místní komunikace získat pět dotací. Za cca 35 mil. Kč byly zrekonstruovány a zmodernizovány místní komunikace v délce více než 7 km. Dotace činily 27 mil. Kč. Když víme, že nejméně stejná rozloha místních komunikací (k městu patří sedm osad) na rekonstrukci čeká a dotace nebudou, je to k pláči. Kdopak vyjednával v Bruselu? Systém vypisování dotací z IROPu je také zvláštní - pro obce do 3 tis. obyvatel, pro ORP (obce s rozšířenou působností) apod. Trpký úsměv vyvolalo konkretizování podmínek dotačního titulu na zateplování vícebytových domů. Hodnota dotace ve výši 30 % způsobilých nákladů je úplným výsměchem. Celá dotace se rozplyne do nákladů projektu, energetického auditu, zadávací dokumentace pro výběr dodavatele a výběrového řízení. Kolik obcí asi využije takovou pomoc IROPu? Lepším řešením je, aby si obec zaměstnala na pár měsíců několik šikovných zedníků, a vyjde jí to levněji.
IROP také sliboval značnou pomoc hasičům, samozřejmě pouze jednotkám požární ochrany druhého stupně. Výsledek? Je možno soutěžit o dotaci na cisternovou stříkačku, automobil na svoz občanů postižených vichřicí, povodní apod. a na hadicový přívěs. To je výběr. Asi někdo neví, co hasiči potřebují – něco jako motorové pily, hydraulická vyprošťovací zařízení, elektrocentrály, čerpadla, přetlakové dýchací přístroje a hlavně odpovídající velmi drahé oblečení. Rožmitál má jednotku kategorie JPO II už 17 let. To už bylo miliónů. Bohužel, asi jí „zvoní hrana“. Paní ministryně hovořila vítězoslavně o velkém úspěchu. Místo nedočerpaných evropských peněz ve výši 80 mld. Kč to bude „jen“ 30 mld. Kč, což je sotva 5 % celkového objemu. Kdo zavinil, že tyto peníze nedostaly ROPy, kde každá alokace na vypsaný dotační titul měla více než 100 % převis žadatelů? Určitě by se vyčerpaly. A to velice účelně, ne jako peníze, které šly do takzvaných měkkých projektů, povětšinou nesmyslných. Závěr: ROPy byly zlaté! „Těšme“ se na IROP.
Poslanec Parlamentu ČR Ing. Josef Vondrášek