ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,39. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

13.04.2022 22:27:24

Ochráníme spotřebitele před nekalými obchodními praktikami

Ochráníme spotřebitele před nekalými obchodními praktikami

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu dnes projednala vláda úpravu zákona o ochraně spotřebitele a změny v občanském zákoníku.

Cílem změn je zohlednění evropských předpisů. Obchodníci budou například nově muset u zboží ve slevě uvádět cenu, za kterou je prodávali před poskytnutím slevy. Zakázány budou falešné spotřebitelské recenze na internetu. U nevyžádaných podomních prodejů budou moci kupující od smlouvy odstoupit do 30 dní, nikoliv 14 dní jako doposud.

„Cílem návrhu je zajistit, aby spotřebitelé byli při nákupech v on-line prostředí lépe chráněni před nekalými obchodními praktikami některých prodejců. Náš návrh jim zajistí dostatek informací, aby se mohli lépe orientovat a byli méně zranitelní vůči snahám o manipulace,“ představuje nový návrh ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Novela zákona o ochraně spotřebitele zavádí například nové informační povinnosti pro on-line tržiště. Spotřebitelé budou vždy informováni o tom, s kým uzavírají smlouvu nebo na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní. V případě recenzí bude zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou povinni ověřovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

U slevy budou obchodníci muset nově uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období ne kratším než 30 dnů před slevou. Tato povinnost pomůže k odstranění umělého navyšování cen před slevou, což je dnes na trhu poměrně častá nepoctivá obchodní praktika.

Návrh MPO nad rámec požadavků EU počítá také se změnami pro uzavírání smluv po telefonu. Nově nebude stačit pouhý telefonát. Podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, tj. např. e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.

Při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a také během organizované prodejní akce se nově posune lhůta pro odstoupení od smlouvy na 30 z dosud platných 14 dnů. Změna legislativy vymezuje také některé další přestupky a stanovuje sankce za porušení povinností. Vládní návrh zákona bude nyní postoupen poslanecké sněmovně, kde by měl být projednán, co nejrychleji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama