Kraj podal rozklad proti rozhodnut ÚOHS ze dne 3. května 2016, kterým byl zrušen probíhající tendr na autobusovou dopravu v letech 2017 až 2026. ÚOHS má nyní na vyřízení rozkladu až 60 dní. "Po podrobném prostudování zdůvodnění rozhodnutí musím říci, že jsme nenašli relevantní argumenty k pozastavení tendru, které by měly oporu v praxi. A jako neméně závažný hodnotím fakt, že nám jsou vytýkány věci, které také v ÚOHS přezkoumávaných tendrech na autobusovou dopravu v jiných krajích prošly. Pocit právní nejistoty se po pročtení zdůvodnění ještě prohloubil," řekl po podání rozkladu radní odpovědný za dopravu Karel Janeček.
Podle podaného rozkladu se ÚOHS zásadně odklonil od své stávající rozhodovací praxe, přičemž tento odklon neodůvodnil žádnými relevantními argumenty. Zadávací podmínky všech krajů jsou velmi podobné. Zatímco některé konkrétní podmínky jsou u tendru v Královéhradeckém kraji podle ÚOHS netransparentní nebo diskriminační, u jiných krajů ÚOHS žádné podobné pochybení neshledal.
ÚOHS se také nelíbí, že v některých otázkách kraj navzdory striktní zákonné úpravě vyšel dopravcům vstříc a upravil dílčí podmínky mírněji než zákon. „Jde například o hrazení nákladů za objížďky. Ačkoli dle zákona dopravcům za případné objížďky nenáleží žádné kompenzace, kraj se rozhodl jim hradit náklady za objížďky trvající déle než 14 dnů. Dle antimonopolního úřadu náklady za takové objížďky nelze spočítat. V případném novém zadávacím řízení tak bude kraj zřejmě nucen nehradit dopravcům za objížďky žádné náklady, aby vyhověl požadavkům úřadu. A to se opět setká s nevolí dopravců potažmo odborů a jsme v začarovaném kruhu zpět," říká Karel Janeček.
V rozkladu kraj rovněž upozorňuje na skutečnost, že ÚOHS přezkoumával zadávací podmínky veřejné zakázky několikrát již na přelomu roku, přičemž žádné porušení zákona v nich nespatřil a správní řízení nezahájil. „Řada připomínek a komentářů ÚOHS se nám zdá zcela odtržená od reality fungování dopravní obslužnosti v krajích," uzavírá Karel Janeček.