Dublinské dohody reprezentují nařízení
EU, které určuje, že žádost cizince o azyl musí být projednána a následně
rozhodnuta pouze v jedné členské zemi Evropské unie. Tyto dohody byly
ustanoveny v roce 2013 a v současnosti platí již jejich 3. verze,
nazvaná Dublin III.
Nyní, kdy se státy evropské
osmadvacítky (zejména na březích Středozemního moře (Itálie)) potýkají s
přílivem nových migrantů ze severní Afriky, se poslední verze Dublinských dohod
stala neadekvátní. Proto výbor pro občanské svobody (LIBE) ve druhé polovině
letošního října schválil návrh verze nové. Vyjednávací mandát EP k návrh
reformy tohoto nařízení, o kterém se teprve bude jedna na trialogu
(interinstitucionální jednání mezi Evropským parlamentem, Evropskou komisí a
Radou Evropské unie), byl schválen na plenárním zasedání EP, které se konalo
16. listopadu ve Štrasburku. Mandát k vyjednávání byl schválen v poměru
390 hlasů pro, 175 proti a 44 se zdrželo. Spolu s některými českými kolegy (za KSČM jsem pozměňující
návrhy podepsala já a kolega Maštálka) a částí europoslanců z Visegrádských
zemí, jsme se pokusili z vyjednávacího mandátu EP vyřadit
nejkontroverznější ustanovení jako je povinný mechanismus přerozdělování
žadatelů o azyl. Chtěli jsme, aby tento mechanismus, byl, pokud nutně musí
existovat, pouze na dobrovolné bázi. Taktéž jsme chtěli z mandátu vyřadit
širokou definici rodiny v rámci azylových kritérií, sankce pro státy, jež
se systému nebudou účastnit a řadu dalších drobnějších, nicméně kontroverzních
věcí. Nasbírali jsme dostatek podpisů, aby se o našem alternativním návrhu
hlasovalo na plénu EP. Nicméně v hlasování byl tento návrh většinově
odmítnut. Co se tedy nachází v přijatém vyjednávacím mandátu EP?
Mezi klíčové body návrhu,
kterou připravila europoslankyně Cecilia Wilkström (skupina ALDE - působí
v ní české ANO) patří posílení bezpečnostních opatření (všichni, kteří
žádají o azyl, musí být při příchodu zaregistrováni), rychlejší postupy (jak
pro udělení azylu, tak i pro deportaci nevhodných žadatelů), žadatelé o azyl by
se neměli pohybovat mezi zeměmi a měli by se řídit určitými pravidly, členské
státy se musí podílet a sdílet odpovědnost za uchazeče o azyl. Tento návrh
přišel také s několika dalšími opatřeními, mezi které patří například: včasné filtrování žadatelů o azyl
s velmi malou pravděpodobností přijetí, registrace a ověření bezpečnosti po příjezdu, rychlejší sjednocení rodin, zvláštní pozornost dětem, bohužel již
onen nešťastný zmíněný automatický
mechanismus přemístění a zajištění
plné účasti všech členských států. Celý „nový“ postup přijetí azylanta by tak měl dostat podobu údajně preciznějšího
procesu. Ihned po příchodu uchazeče o azyl do členského státu Evropské unie (ať
už se jedná o letiště či klasickou hranci) mu musí být sejmuty otisky prstů,
načež bude podroben kontrole v jednotlivých databázích EU dle příslušných
údajů. Samozřejmě bude posouzeno, zdali je pravděpodobné že uchazeč dostane
azyl. Pokud první částí přijímacího procesu úspěšně projde, bude zjištěno, zda
má či nemá v určitém státu Evropské unie rodinné příslušníky nebo
jestli má na daný stát nějaké vazby (držitel diplomu). Pokud se prokáže, že
vazby má, je daný žadatel do tohoto státu převeden. Jestliže se prokáže pravý
opak, tedy že nemá k jakémukoliv státu vztah, jsou mu nabídnuty
k volbě 4 země, které mají v daném okamžiku nejmenší počet žadatelů o
azyl podle daných kritérií. Daný stát
po příjezdu uchazeče provede další bezpečnostní kontrolu a poté posoudí, zdali
mu udělí v souladu s pravidly EU a mezinárodními úmluvami ochranu.
Pokud ano, tak tento stát zůstává po dobu následujících 5 let za uprchlíka
odpovědný. V této lhůtě může migrant požádat o povolení k trvalému
pobytu. Otázka přerozdělování uprchlíků do jednotlivých zemí podle kvót bude
dále pokračovat, resp. je součástí návrhu této reformy. Uprchlíci by měli být přerozdělováni do
členských zemí průběžně, ne jen nárazově. O budoucí podobě nových kvót budou
mít možnost rozhodovat jednotlivé členské země Unie s tím, že se musí
všechny státy jednomyslně shodnout na jejich přijetí. Pokud bude jeden stát hlasovat
proti těmto „kvótám“, tak nebudou schváleny, což je velice pravděpodobné, když
přihlídneme k pozici zemí střední a východní Evropy.
Ráda bych Vás ujistila, že celá reforma je
v současnosti teprve někde v polovině své legislativní cesty a je
ještě množství času jak návrh ovlivnit. My v Evropském parlamentu, jsme
udělali vše, co bylo v našich silách, abychom návrh poslali do dalšího
jednání co nejméně kontroverzní. Bohužel bylo nás málo. Vše je teď hlavně
v rukou členských zemí a jejich diplomatických aparátů, které budou mít
v přijetí tohoto systému poslední slovo. Proto by si budoucí český premiér
i vláda měli setsakramentsky rychle uvědomit, o čem se nyní jedná, abychom
nedopadli jako u vyjednávání směrnice o zbraních, kdy silná slova budou určena
do ČR, ale v EU nikdo vyjednávat nebude. Nyní je čas pro vládu, aby začala
konat ve prospěch českých občanů. Ale chce to hned a velmi intenzivně.
28.11.2017 17:07:01
Reforma Dublinské dohody
Minulý týden jsem Vám slíbila, že Vás seznámím s vývojem okolo ostře sledované reformy Dublinských dohod.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout