Dovolila bych si navrhnout zařazení jako prvního bodu dnešního jednání řešení bytové krize. Ke svému návrhu si dovolím nejprve odprezentovat pár aktuálních čísel, proč si myslím, že bychom se touto otázkou měli začít velmi vážně zabývat.
Stavební úřady vydaly meziročně o 9,2 % stavebních povolení méně, meziročně bylo zahájeno o 28,6 % bytů méně. Dokončeno bylo o 6 % bytů méně a úroková sazba u skutečně nových poskytnutých hypotečních úvěrů v srpnu vzrostla na 5,76 %. Pokles objemu poskytnutých hypoték je v České republice citelný nejenom vůči roku 2021, ale i ve srovnání s rokem 2020 je srpnový objem poskytnutých hypoték téměř 60 %. Za letošní rok, to jest od ledna do srpna letošního roku, propadla aktivita na hypotečním trhu více než o polovinu. Meziroční pokles hypotečního trhu o 78 % je dramatický.
Skutečně se budeme muset zabývat tím, jakými problémy v dnešní době procházejí naše mladé rodiny. Rodinám nejenom že hrozí ztráta bydlení, protože si musíme uvědomit, že se jim v jednom čase potkaly drastické ceny energií a neuvěřitelný nárůst úrokových sazeb, pokud samozřejmě dospěly do ukončení fixace konkrétní hypotéky. Mladá rodina ale stejně tak řeší i obrovskou inflaci. Zdražily se potraviny, zdražily se léky, a tak dále. Vy všichni v rámci poslaneckého týdne určitě máte zpětnou vazbu zejména od těchto mladých rodin.
Já už jsem ten příklad tady dávala. Mladí lidé, muž 35 let, žena 31 let na mateřské dovolené s ročním dítětem mají hypotéku na dům 3,5 milionů korun. Skončila jim fixace a po fixaci jim měsíčně narostly splátky o devět tisíc korun na 21 600 korun. Zároveň mají navýšeny zálohy na energie a v součtu to navýšení energií je o 8 500 korun. Znovu předesílám, že čistý příjem této rodiny je asi 32 000 korun. Samozřejmě můžeme argumentovat, že tu máme příspěvek na bydlení, ale musíme si uvědomit, že do příspěvku na bydlení vstupují zejména náklady spojené s energiemi, ale určitě ne ukončení fixace hypoték.
Proto bych chtěla, abychom v rámci tohoto bodu i projednali, že by vláda přistoupila k tomu, že úsporný tarif bude pouze pro tento rok, aby znovu svoje rozhodnutí zvážila a úsporný tarif dala skutečně aspoň těm nepotřebnějším, a myslela u toho na naše mladé rodiny, protože ty hypotéky a to ukončení fixace neřeší nikdo. Samozřejmě můžete argumentovat, že mohou bydlení mladí lidé prodat, že ty domy mohou prodat a mohou se nastěhovat jinam.
Otázka je kam jinam, když jsem tady na začátku prezentovala ta čísla, že se staví méně. A do toho všeho, jak se říká, levá neví, co dělá pravá, tak Ministerstvo pro místní rozvoj zastavilo program na podporu mladých rodin, kde z tohoto programu mohli mladí lidé čerpat výhodné státní půjčky, například na družstevní podíl, aby tedy se vůbec mohli do toho družstevního bydlení dostat. Tento program je zastaven, takže i když mladí lidé ty domy prodají, tak fakticky nemají kde bydlet a nemají kam jít.
Další možností, kterou bychom tady mohli řešit v rámci krize bydlení, je, že Ministerstvo pro místní rozvoj má v šuplíku program, samozřejmě již dlouho, že pokud se například sazby dostanou nad pět procent, tak může s financováním úroků z úvěrů pomoci stát. Ani tento program doposud zatím iniciován nebyl.
Velkým problémem, který řeší dnešní domácnosti, je po obrovském boomu a po obrovské reklamě obnovitelných zdrojů, že si mnoho mladých rodin dává takzvané fotovoltaiky neboli solární panely na střeše. Ale bohužel se čím dál tím více rodin setkává s odmítnutím připojení do distribuční sítě. A toto všechno samozřejmě má obrovský dopad právě do bytové krize jako takové.
Určitě by stálo za to se tady pobavit i o tom, aby ty hypotéky mohly být vícegenerační. To znamená, aby se splácely více jak 20, 25 let, aby třeba byly 40 let a více, aby se jim rozložily ty splátky v čase, protože třeba na bytu 2+kk v Praze by ta úspora na té splátce, pokud by byla 40 let a více, byla více jak 5 000 korun. A to jsou samozřejmě velmi významné prostředky v rozpočtu mladé rodiny.
Další možností, jak pomoct v této situaci, je za skutečně - a teď mně promiňte ten výraz - ale za málo peněz hodně muziky řešit vícegenerační domy na venkově. Tady se stavěly kdysi dávno vícegenerační domy, ale mnoho mladých lidí odešlo do města a opravdu, senioři - naše maminky, babičky a tak dále - zůstávají v obrovských domech, ve velkých domech kolikrát sami. A přitom by stačilo opravdu málo peněz, 100 tisíc, 200 tisíc na jednu takovou domácnost, aby se udělaly samostatné koupelny a samostatné vchody a okamžitě se samozřejmě nabídne více bytů k použití pro naše mladé rodiny. Proto tedy zopakuji, byla bych moc ráda, kdybychom se o tomto pobavili, zařadili to jako první bod dnešního jednání a dali odpovědi na otázky našim mladým lidem.
Dále jsem požádala ještě o zařazení druhého bodu dnešního jednání, a to je předřazení bodu, tisku 41, který se týká živnostenského zákona, protože opět to směřuje k řešení bytové krize. Týká se to takzvané digitální platformy Airbnb, to znamená sdíleného ubytování. Ten zákon tak, jak je připraven ve Sněmovně - stačí ho jenom projednat, určitě si myslím, že by došlo k rychlému projednání - je o tom, že zmocňuje města a obce k tomu vydat si vlastní vyhlášku, aby například regulovaly krátkodobé pobyty na svém území. Tím pádem by samozřejmě spousta takovýchto vlastníků díky té regulaci možná ty byty uvolnila pro klasické nájemní bydlení na dlouhodobý kontrakt. Takže prosím tedy - první bod dnešního jednání řešení bytové krize a jako druhý bod předřadit tisk číslo 41, živnostenský zákon.
Děkuji.