My jsme samozřejmě komunikovali s Evropskou komisí, že by neměl zákon o veřejných zakázkách - a mám to černé na bílém, stejně jako má pan ministr dopis k tomu pozměňovacímu návrhu G - že komise neumožňuje členským zemím si dávat další podmínky pro automatické vyloučení, že každý ten uchazeč kvůli rovnosti trhu, hospodářské soutěži a principu proporcionality musí mít právo se obhájit a musí mít právo na přezkum.
Proto jsem ráda, že se to stáhlo. Je potřeba asi se nad tím ještě více zamyslet, abychom skutečně tam nezavdávali nějakou příčinu, že zase bude Česká republika napadena ze strany Evropské komise za špatnou transpozici, což je přesně ten důvod, proč teď děláme tu novelu zákona o veřejných zakázkách, protože jsme tam také měli pochybení s transpozicí evropské směrnice.
A tímto bych chtěla vzkázat panu předsedovi Luklovi, že možná než psát, tak si můžeme vždycky zavolat, protože je absolutně nesmyslné si myslet, že když máme tento paragraf v zákoně o střetu zájmů, že uděláme CRTL-C a CTRL-V a dáme ho do zákona o veřejných zakázkách, které mají ale úplně jiné principy a úplně jinou transpozici evropské směrnice. Takže takto to nejde a šlo tam jenom o ten automat, který podle mě je potřeba ještě dále řešit.
Druhý pozměňovací návrh, který bych ráda tady zmínila, je pana ministra Bartoše pod bodem G1 až 3. To jde o (to?), že na Českou republiku bude nahlíženo jako na samostatného zadavatele. Já tady chci poděkovat panu ministrovi, protože na základě našich pochybností on skutečně velmi intenzivně komunikoval s Evropskou komisí, také se to trošičku zdrželo, projednávání toho zákona, chápu, že teď velmi spěcháme, aby Česká republika nedostala pokutu. Jenom, pane ministře, upozorňuji, že ten návrh tak, jak teď je, že Česká republika bude samostatný zadavatel, už to nezpochybňuji, máte to černé na bílém, ale ten návrh není v souladu se zákonem o majetku státu.
Zákon o majetku státu hovoří o tom, že je-li veřejným zadavatelem Česká republika, organizační složky státu podle zákona o majetku státu se považují za samostatné zadavatele. Tak jenom pozor na tohle, že je potřeba potom ty věci dorovnat. A pak (bych?) jenom chtěla upozornit ještě na pozměňovací návrh, také na poslední chvíli podaný panem ministrem Bartošem, a to je bod... G, bod 4, a to se týká účinnosti.
My jsme se tady několikrát a prostě na tomto plénu jsme říkali, že zákony mají být účinné, aby bylo opravdu nějaké rovné podnikatelské prostředí, aby to bylo, to právní prostředí, čisté pro podnikatele, že to budeme dělat k 1. 1. nebo k 1. 7. Tak my ten návrh samozřejmě jsme tam dávali k 1. 7., aby to bylo legislativně v pořádku, a pan ministr načetl pozměňovací návrh třicet dnů po vyhlášení. Já bych chtěla moc poprosit všechny ctěné kolegy, abychom toto neschvalovali, protože tam se to stejně bude nepotkávat zhruba o čtrnáct dnů, týden, a měli bychom to jednotné právní prostředí pro podnikatelský sektor zachovat. Děkuji.