Když jsme se společně s odborníky rozhodli outsourcovat službu, která se bude starat o provoz památek, které spravuje Pražská informační služba (PIS), udivily mne některé kritické hlasy.
Ano, jde o věc v českých luzích a hájích novou, a tak se někteří lidé obávají toho či onoho. Jen na okraj nutno podotknout, že v zahraničí je řada památek spravována soukromníky již po dlouhá léta. Proč k něčemu podobnému přistoupila i PIS?
Celosvětová hospodářská recese dovedla ke krachu řadu firem, potíže přinesla mnohým institucím. Je tedy logické, že profesionální manažer, ať již řídí subjekt státní správy nebo soukromého sektoru, musí na vzniklou krizi reagovat. Pokud bychom rigidně trvali na zaběhnutých principech, asi bychom dodnes bydleli v jeskyni a lovili mamuty. Nová cesta přeci nemusí znamenat cestu špatnou. Zásadně nesouhlasím s tvrzením: „když to fungovalo takhle doposud, proč to měnit...?" Outsourcing služeb na památkách spravovaných PIS nám na jedné straně zajistí stabilní příjem i v době krize a na straně druhé může přispět k zajímavější propagaci památek, lepšímu turistickému servisu a tím i k paralelní podpoře turistického ruchu.
Jsem jednoznačně připravena přijmout kritiku, jestliže se skutečně objeví závažné problémy, dojde k poškození památek apod. Kritizovat věci ještě dříve než se stanou mi však přijde poměrně krátkozraké. Jako ředitelka Pražské informační služby bych nikdy nesouhlasila s ničím, co by mohlo jedinečné památky Prahy, byť jen v nejmenším, ohrozit. Požadovat nyní, kdy ještě firma ABL FM Services nedostala ani pomyslných 100 dní hájení, zrušení standardního a zákonného výběrového řízení a uzavřené smlouvy, mi přijde nefér. Převod správy vybraných památek je uzavřen pouze na dobu jednoho roku. Jestliže se tento systém neosvědčí, najdeme jiný způsob, jak kvalitní servis, který si památky a jejich návštěvníci zaslouží, zajistíme. Já jsem však pevně přesvědčena, že krok, který jsme učinili, vede správným směrem a že jej turistická (a to nejen zahraniční) veřejnost ocení.
Pražská informační služba v rámci celého projektu navíc v žádném případě neztrácí svůj vliv na výši vstupného, úroveň doprovodných programů a dalších podstatných věcí. Kromě pracovníků PIS na vše dohlíží ještě historikové, památkáři a další odborníci. Věřím proto, že jediná změna, kterou veřejnost zaznamená, bude změna pozitivní, změna k lepšímu. A právě o to jde. Zajistit profesionální servis návštěvníkům památek. Zmínky o politických hrách a různých propojeních mi proto přijdou naprosto irelevantní. V době předvolebních šarvátek a půtek se jako zbraň proti soupeři bohužel používá ledacos, brát však jako rukojmí v předvolební rétorice památky mi přijde nejen neuctivé, ale také hloupé. Památky Prahy jsou jedinečným skvostem a jediné, k čemu by měly sloužit, je poznání historie, architektury a svébytné kultury, kterou reprezentují.