Ing. Marian Jurečka

  • KDU-ČSL
  • místopředseda vlády
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,09. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

15.09.2015 21:16:00

Podpora je nyní nepřiměřeně vysoká

 Podpora je nyní nepřiměřeně vysoká

Projev na 31. schůzi Poslanecké sněmovny dne 15. 9. 2015 k Vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních:

Cílem této novely a tohoto materiálu je implementovat Víceletý program podpory dalšího uplatnění udržitelných biopaliv v dopravě na období 2015 - 2020, který byl dne 12. 8. 2015 schválen Evropskou komisí. Víceletý program podpory byl vypracován Ministerstvem zemědělství a schválen vládou dne 6. 8. 2014 usnesením číslo 655. Předložený materiál zahrnuje veškeré nutné znění zákona o spotřebních daních a zákona o ochraně ovzduší podle závazků vyplývajících z rozhodnutí Evropské komise, kterým byl víceletý program podpory úspěšně notifikován. Podpora čistých a vysokoprocentních biopaliv v dopravě České republiky bude schválením předloženého materiálu zachována, dojde ale k těmto zásadním změnám. Za prvé. Snížení podpory pro jednotlivé druhy biopaliv, tedy dojde ke zvýšení sazeb spotřební daně. A za druhé. Zrušení možnosti započítávání podporovaných čistých a vysokoprocentních biopaliv do povinnosti distributorů uvádět na trh minimální podíl biopaliv.

Podpora, která je poskytovaná v současné době, je založená na předchozím víceletém programu podpory, jehož platnost skončila dne 30. 6. 2015. Od té doby až do okamžiku, kdy nabude účinnosti předložená novela zákona o spotřebních daních, bude v České republice v důsledku významného prodloužení projednání návrhu v Poslanecké sněmovně poskytovaná nepovolená podpora.

Ta je nyní nepřiměřeně vysoká, ale je čerpána také ve prospěch biopaliv, která jsou využívaná k plnění výše uvedené povinnosti. Evropská komise uložila České republice přijmout nápravná opatření nejpozději do 1. 1. 2016 a zároveň zajistit, aby Česká republika po přechodnou dobu stanovila navýšené sazby spotřební daně tak, aby došlo ke zpětné kompenzaci neoprávněně poskytnuté podpory. V případě, že by nedošlo k zajištění příslušných nápravných opatření, tedy přijetí tisku 418 do 1. 1. 2016, vystavuje se Česká republika riziku sankcí ze strany Evropské komise.

V souladu s rozhodnutím Evropské komise by v období od 1. 1. 2016 do 30. 6. 2017 měly být sazby spotřební daně následující: pro FAME B100 4 koruny 59 haléřů na litr a pro směsnou motorovou naftu 9,263 korun za litr. Výše vratky spotřební daně u lihu využitého pro výrobu etanolu E85 by měla činit 10,229 korun za litr. Po skončení tohoto přechodného období by měly být sazby spotřební daně následující: u FAME B100 2,19 korun na litru, u směsné motorové nafty 8,515 korun za litr a vratka u lihu v E85 by měla být 10,97 korun za litr. Úroveň přiměřenosti podpory bude každoročně vyhodnocována a v případě zjištění další překompenzace dojde k příslušné úpravě sazeb spotřební daně.

Celkové náklady na podporu biopaliv za celé období 2015 až 2020 jsou nyní vyčísleny na maximální částku 8,7 mld. korun. Vzhledem k vývoji na trhu je ale velice pravděpodobné, že budou nižší. Realizací podpory dojde k naplnění závazných cílů Evropské unie v oblasti snižování emisí skleníkových plynů a využívání obnovitelných zdrojů energie v dopravě. Za tímto účelem je nutné zachovat plynulý nárůst spotřeby obnovitelné energie v dopravě, to jest především prostřednictvím udržitelných biopaliv. Existence a rozvíjení trhu s biopalivy, která se u nás vypěstují, zpracují, rozvezou a spotřebují, zmíněné sektory stabilizuje a umožní lidem zachovat pracovní místa a případně nová pracovní místa vytvořit. Zároveň nebude docházet ke zvyšování dovozu a tím i závislosti na fosilních palivech, což je významný faktor z hlediska energetické bezpečnosti v souladu s aktualizovanou státní energetickou koncepcí.

Kromě daňového zvýhodnění biopaliv obsahuje předložený návrh zákona také zavedení průběžného sledování plnění povinnosti dodavatele pohonných hmot přimíchávat do pohonných hmot, které uvádí na český trh, biosložku. Pokud dodavatel pohonných hmot stanovenou povinnost v průběhu kalendářního roku nesplní, bude povinen poskytnout jistotu z nedodaného objemu biopaliv. Tato jistota se v případě nesplnění roční povinnosti tohoto dodavatele započte na pokutu z nedodaného objemu biopaliv. Zkrácení stanoveného období významným způsobem přispěje k omezení nakládání s biopalivy v rozporu se zákonem o ochraně ovzduší. Zároveň dojde ke snížení výše případného nedoplatku na pokutě z nedodaného objemu biopaliv v případech, kdy dodavatel pohonných hmot dlouhodobě uvádí na český trh pohonné hmoty, aniž by zákonem stanovenou povinnost ve sledovaném období splnil.

Milé kolegyně, vážení kolegové, zároveň bych chtěl poprosit o zkrácení lhůty na projednání ve výborech na 30 dnů s ohledem na dokončení legislativy k 1. 1. 2016, kterou nám ukládá i Evropská komise.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama