Ve chvíli, kdy píšu tyto řádky, jsem vzdušnou čarou čtyři tisíce kilometrů od domova, na podnikatelské misi v Kazachstánu.
Spadá do ní premiérová účast Ministerstva zemědělství na mezinárodním veletrhu WorldFood Kazakhstan 2015, česko-kazachstánské podnikatelské fórum a mnohá další jednání. Potravinářský sektor je totiž jedním z nejdůležitějších odvětví místní ekonomiky a pro české vývozce existují na kazachstánském trhu značné exportní možnosti.
Ostatně, o nutnosti zvýšit podporu exportu a naučit se vyvážet na nové trhy hovořím již delší dobu.
Za poslední rok jsme aktivity, které se týkají proexportních záležitostí, posílili. Oslovujeme zástupce CzechTrade a našich ambasád v zemích mimo Evropskou unii, aby vyhledávali kontakty, kde poptávají třeba mléčné výrobky. Tyto kontakty předáváme potravinářům, ale už nenásleduje aktivní přístup, aby se kontakty dál rozvíjely, takže se to teď snažíme zintenzivnit.
Proto budeme například část nákladů našim producentům, kteří pojedou na zahraniční veletrhy, hradit. Pro český export a zejména pro investice existuje v oblasti zemědělství řada možností a hledat exportní příležitosti pro naše producenty především na trzích mimo Evropu je naším důležitým úkolem.