Není to tak dávno, co ministr dopravy Martin Kupka otevřel debatu o zvýšení rychlosti na vybraných dálničních úsecích až na 150 km/h. Na první pohled se může zdát, že se jedná o dobrou myšlenku. Osobně však s tímto návrhem nesouhlasím a mám podobný názor jako dopravní experti a policie. Jedná se o zbytečně riskantní krok, který akorát přinese více problémů než užitku.
Dočkáme se zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na českých dálnicích? Kolegové z ODS jsou v tomto ohledu konzistentní a tuto změnu navrhovali v minulosti již několikrát. Zvýšení rychlosti z mého pohledu nepředstavuje krok správným směrem, kterým bychom se měli vydat. Koneckonců evropský trend je v tomto ohledu opačný. Například i v Německu, které bývá z tohoto hlediska dáváno za příklad, se diskutuje o zavedení nejvyšší povolené rychlosti.
Myslím, že bychom v tomto ohledu měli naslouchat především dopravním a bezpečnostním odborníkům (PČR, UAMK, BESIP, AUTOKLUB ČR atd.) a neměli bychom se řídit svými pocity. V hnutí ANO tak považujeme tento krok za zbytečně riskantní bez výrazného přínosu – jsme proto PROTI.
Čísla mluví jasně. S vyšší rychlostí se dramaticky zvyšuje riziko nehody a hlavně následky nehody (vzpomeňte si na lednové děsivé záběry z hromadné nehody na D5). Neměli bychom samozřejmě zapomínat ani na ekologickou stránku. S vyšší rychlostí roste exponenciálně spotřeba vozidla.
A jaké jsou vlastně přínosy? Vezmeme si ilustračně trasu Praha – Brno, která měří 207 km. Pokud by zvýšená rychlost platila v celé délce (zvýšená rychlost by se přitom týkala pouze vybraných dálničních úseků), tak bychom dosáhli úspory přibližně 13 minut. Opravdu nám stojí za pár minut více riskovat?
Závěrem dodám výsledky své facebookové a twitterové ankety. Většina z Vás hlasovala pro zachování současné rychlosti. Část hlasujících si pak případně dokázala představit kompromisní zvýšení rychlosti na 140 km/h na vybraných úsecích. Jsem přesvědčený, že současný rychlostní limit tak nemá smysl měnit a jsem pro jeho zachování.