Dopravní uzel Pardubice. O tomhle projektu jste už museli slyšet. Jedná se o vizi, která by v blízké budoucnosti měla z našeho krásného města vytvořit multimodální dopravní uzel Pardubice mají unikátní dopravní polohu, která umožňuje propojení železniční, silniční, vodní a letecké dopravy. A právě o tomto projektu jsme minulý týden diskutovali s generálním ředitelem SŽDC Jiřím Svobodou, ředitelem ŘVC Lubomírem Fojtů, ředitelkou Letiště Pardubice Hanou Šmejkalovou a ředitelem ŘSD Bohumilem Vebrem.
O Dopravním uzlu Pardubice jsem detailněji psal už v článku bit.ly/2NFiBzW. Důležité je ale připomenout, že skrze tento projekt napojíme Česko prostřednictvím železničního uzlu a veřejného přístavu na Evropskou dopravní síť. Jsem přesvědčen, že z tohoto projektu bude těžit nejen náš kraj, ale i celá Česká republika.
DUP je zatím vize, která by se ale brzy mohla stát realitou. Vždyť železniční koridor je v plném provozu, v kraji se navíc blíží jeho masivní modernizace včetně pardubického uzlu. Zahajuje se stavba dálnice D35. Labe má připravené projekty na splavnění. Letiště je na vzestupu a modernizuje se terminál. Pojďme se ale podrobněji podívat na jednotlivé dopravní módy a na projekty, které se připravují.
Jednoznačně nejdůležitější stavbou pro Pardubice je chybějící SV obchvat, kvůli kterému prochází centrem města doprava z východu na západ. O aktuálním stavu příprav jsem natočil video, na které se můžete podívat ZDE bit.ly/2SHuFkS. Přípravy běží podle plánů a probíhá výkup pozemků. Předpokládaný termín zahájení stavby je v roce 2021. Důležitou roli v projektu samozřejmě zastává D35, článek s aktuálními informacemi si můžete přečíst ZDE bit.ly/2L6fpvS.
Součástí DUPu je splavnění Labe do Pardubic. Pokud toho chceme dosáhnout, musíme modernizovat plavební komory Srnojedy, postavit most ve Valech, vybudovat laterální kanál v Přelouči, který objede stávající jez s technickou památkou, a samozřejmě vybudovat nákladní a rekreační přístav Pardubice. V současné době probíhá stavba silničního mostu mezi Valy a Mělicemi, který by měl být otevřen v roce 2020.
Letecká doprava se velice rychle rozvíjí a Pardubice mají výhodu v podobě velké spádové oblasti. Z Pardubic nelétají jen místní a obyvatelé Královéhradeckého kraje, ale i lidé z Prahy, ze Středočeského, Libereckého, Olomouckého kraje nebo z kraje Vysočina. V loňském roce odbavilo zhruba 150 tisíc cestujících.
Velkou měrou se na tomto výsledku podílí rekonstrukce letištního terminálu. Osobně si myslím, že bychom terminál měli dostavět a využít toho, že stále neprošel kolaudací. Díky této skutečnosti platí stávající povolení, pokud bychom ho dostavili hned, vyhnuli bychom se žádostem o potřebná povolení
A nakonec to nejlepší – železnice! Už příští rok začíná velká modernizace železničního uzlu Pardubice. Součástí této investiční akce je rekonstrukce velké části kolejiště, stavba nového 5. nástupiště a s ním spojené prodloužení podchodu, rekonstrukce ostatních nástupišť, ale i výstavba lávky na Duklu nebo modernizace nádražní budovy. Samotná přestavba uzlu potrvá zhruba dva a půl roku. Vzhledem k tomu, že se pohybujeme na hlavním železničním koridoru je potřeba, aby obě investiční akce proběhly souběžně. Výstavba si totiž vyžádá velké nároky na bezpečnost a omezení provozu. Rozhodně nesmíme nic podcenit, aby se nestalo nějaké neštěstí.