Ing. Martin Kolovratník

  • ANO 2011
  • Pardubický kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,92. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.05.2018 12:26:04

Vysokorychlostní tratě zásadním způsobem zlepší náš život

Vysokorychlostní tratě zásadním způsobem zlepší náš život

Jistě jste si všimli, že výstavba rychlých železničních spojení nabrala v posledních měsících tempo směrem k zahájení skutečných prací.

 Správa železniční dopravní cesty už rýsuje konkrétní projekt ve směru Praha – Drážďany a před pár dny uzavřela smlouvu na studii proveditelnosti v páteřním úseku Praha – Brno – Břeclav. Je to skvělá zpráva, protože vysokorychlostní tratě změní vnímání cestování vlakem tak, jak jsme dosud byli zvyklí.
Musíme být opravdu objížděni? To, že i sousední státy věnují velkou pozornost rozvoji své železniční rychlostní infrastruktury za podpory EU, je jasným důkazem, že i my bychom se měli vydat touto cestou. Pojďme ale postupně.

Spousta lidí se ptá, co to vůbec je studie proveditelnosti a zda je skutečně tento posun tak významný, jak se prezentuje. Můžu Vás hned na začátku ujistit – ano, je to vzhledem k vývoji VRTek v českém kontextu významný úspěch. Tento dokument se už zabývá skutečně detailními informacemi a zjednodušeně řečeno nám odpoví na všechny důležité otázky, jako vedení trasy, jaká a kde bude rychlost nebo vyhodnocuje ekonomickou přínosnost. Tohle je v kostce to nejdůležitější.

Spousta z Vás se ptá, jaké budou náklady a jestli vůbec má smysl, aby Česko jako malá země měla vysokorychlostní železnice. Přesná čísla zatím nikdo neví a jestli někdo tvrdí, že ano, pak nemluví pravdu. První přesnější odhady budeme znát právě díky studii proveditelnosti, ale už nyní mohu prozradit, že se bavíme o částce v řádu stovek miliard korun.

Ano, je to skutečně velká suma peněz. Souhlasím, ale zároveň dodávám – má to smysl. Vysokorychlostní tratě totiž nemůžeme vnímat pouze jako dopravu z bodu A do bodu B. Ne, takhle je to špatně. Vnímejme tuto příležitost jako možnost, jak lidem zlepšit životy. Díky vysokorychlostnímu cestování už přestane hrát zásadní roli vzdálenost nejen mezi největšími českými městy, ale díky napojení na evropskou vysokorychlostní síť i mezi evropskými metropolemi.

Vysokorychlostní tratě otevřou nové příležitosti i pro naši ekonomiku. Lidé už nebudou vázaní pouze na práci ve svém městě, ale naopak. Vzhledem ke snížení dojezdové doby budou moci pracovat kdekoliv. Představte si, že cesta z Prahy do Brna bude trvat hodinu. Vzniknou nové příležitosti i pro české firmy.

S příchodem vysokorychlostních tratí můžeme očekávat příchod dalších turistů. Na první pohled se to může zdát, jako zanedbatelná skutečnost. Určitě ale není. Vždyť si jenom uvědomme, kolik evropských států těží z turistického ruchu a jak významný podíl toto odvětví má na jejich HDP. Navíc centrem turismu už nebude pouze Praha. Přeci jenom, proč by turisté nezavítali do Brna nebo i našich Pardubic? Myslím si, že Česko není jenom Praha a spousta našich měst je krásných.

Představte si, jak moc uleví vysokorychlostní tratě i silniční dopravě. Lidé díky rychlosti vymění své automobily za pohodlí rychlých vlaků. Silnice a hlavně dálnice již nebudou tak přeplněné a dočkáme se plynulejší dopravy bez výrazných zdržení. Navíc lidé ušetří čas za volantem a mohou ho využít k práci nebo ke studiu.

Výhod vysokorychlostních tratí je spousta. A to jsme ještě neotevřeli téma ekologie, uvolnění kapacity pro nákladní, železniční dopravu atd… Určitě ale na to napíšu brzy další článek, takže sledujte moje stránky, aby Vám nic neuniklo.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama