V jeho úvodu se znovu řešila otázka rozdělení míst v deseti patnáctičlenných výborech Zastupitelstva mezi krajskou vládní koalici (STAN, ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a opozici (ANO, SPD, STAČILO).
Hájíme principy poměrného zastoupení
Koalice nejprve těsně po volbách
přišla s nabídkou rozdělit tato místa v poměru 10 (koalice)
ku 5 (opozice), což bylo pro nás absolutně nepřijatelné.
Stejně tak byla tato - až potupná a výsledky voleb totálně pošlapávající - nabídka odmítnuta kolegy ze zastupitelských klubů ANO a STAČILO.
Hnutí ANO proto odmítlo nominovat svého kandidáta na pozici předsedy klíčového Kontrolního výboru Zastupitelstva.
A totéž jsem jménem Klubu zastupitelů hnutí SPD na prvním povolebním zasedání Zastupitelstva učinil i já - jako jeho předseda.
Nenárokujeme si místa, která z logiky věci a v souladu se zásadami poměrného zastoupení patří někomu jinému, v tomto případě vítězi středočeských krajských voleb, hnutí ANO.
Principy ctíme vždy a za všech okolností
Před konáním druhého zasedání nově
zvoleného Zastupitelstva krajská vládní koalice nabídku
na početní zastoupení opozice ve výborech zvýšila o jedno místo, na 6: 4 ANO, 1
SPD,
1 STAČILO.
Přičemž koalice by tak v jednotlivých
výborech obsadila po devíti místech, v devíti
(z celkových deseti) výborech by obsadila pozici předsedy a ve všech deseti
výborech vždy
po dvou postech místopředsedů.
Což s respektem k výsledku voleb a k principům poměrného zastoupení nemá mnoho společného.
Nabídku na jednu pozici pro SPD
v každém výboru Zastupitelstva považujeme za korektní
a odpovídající výsledku voleb.
Do jednotlivých výborů jsme proto navrhli
deset kvalitních, odborně kompetentních
a spolehlivých lidí, kteří zde budou pracovat naplno a budou jenoznačným
přínosem.
Za to osobně ručím.
A naopak, jak jsme již deklarovali,
konzistentně nesouhlasíme s rozvržením zastoupení
ve výborech mezi koalici a opozici v poměru 9 ku 6.
Proto jsme hlasovali proti navrženému obsazení výborů a jejich vedení.
Vítěz voleb - i opozice jako celek
- by zde měla mít vyšší zastoupení,
přičemž plně korektní
a odpovídající by byl poměr 8 ku 7.
Uvědomme si totiž, že rozdíl mezi stranami krajské koalice a krajské opozice je pouhý jeden zastupitelský mandát (33:32) a 1 500 hlasů (tedy půl procenta) hlasů středočeských voličů.
A upírat opozici její právo na přiměřené zastoupení v orgánech kraje je tedy de facto diskriminací jedné poloviny těch středočeských občanů, kteří se zúčastnili letošních krajských voleb.
Proč jsme nepodpořili krajský rozpočet na rok 2025
Nejdůležitějším bodem posledního letošního jednání Zastupitelstva Středočeského kraje byl zcela jistě návrh krajského rozpočtu na rok 2025.
Zastupitelé zvolení za hnutí SPD hlasovali proti tomuto návrhu.
Naše stanovisko jsem podrobně odůvodnil ve svém projevu na jednání Zastupitelstva.
Zde shrnuji jeho hlavní body:
Objem výdajů v několika klíčových rozpočtových kapitolách (a v desítkách rozpočtových položek) je nižší než byl naplánován pro letošní rok.
Jde např. o výdaje kapitoly školství (95,8 % loňských výdajů) a výdaje kapitoly zdravotnictví (92 % loňských výdajů).
To je u takto klíčových krajských veřejných služeb pro nás zcela nepřijatelné.
A jasně jsme deklarovali již před volbami, že pokud toto nastane, krajský rozpočet nebude mít naši podporu.
V dalších důležitých rozpočtových kapitolách je pak růst rozpočtovaných výdajů nižší, než je průměrný růst všech výdajů (který činí 5,06 %) a nižší než plánovaná predikce inflace na příští rok (2,6 %).
Jedná se o výdaje kapitoly doprava (102,3% loňských výdajů) a výdaje kapitoly sociální věci (100,9 % loňských výdajů).
Pod to se též, obrazně řečeno, nemůžeme podepsat.
Nepřijatelný je pro nás i plánovaný pokles objemu výdajů v mnoha - z hlediska jejich sociální dimenze a veřejnoprávního charakteru - klíčových rozpočtových položkách:
Jenom namátkou jde o výdaje na:
Lékařskou službu první pomoci
Střediska praktického vyučování a školní hospodářství
Využití volného času dětí a mládeže
Podporu vybraných oborů středních škol
Sportovní soutěže
Regionální funkce knihoven Středočeského kraje
Činnost muzeí a galerií
Dětská centra ústavní péče
Odborné sociální poradenství
Pomoc rodině a manželství
Domovy pro seniory
Denní stacionáře a centra denních služeb
A pak je zde ještě jeden, velice zásadní a systémový důvod, proč jsme pro předložený návrh rozpočtu nehlasovali:
Krajský rozpočet v navržené podobě totiž není úplný, pravdivý a reálný.
Proč?
Jednak proto, že máme pochybnosti o reálnosti odhadu vývoje daňových příjmů v příštím roce, vzhledem k tomu, že i Česká národní banka před několika málo dny revidovala prognózu růstu české ekonomiky pro rok 2025.
Skutečné daňové příjmy kraje tudíž budou s nejvyšší pravděpodobností nižší než ty v návrhu rozpočtu naplánované.
Takže i schodek rozpočtu bude vyšší než ten plánovaný a bude nutné navýšit objem jeho úvěrového financování.
Ale hlavně - v rozpočtu není absolutně vyřešena otázka financování platů nepedagogických pracovníků ve školských zařízeních zřizovaných krajem (a obcemi) od nového školního roku (od 1.9.2025).
A to proto, že dosud není schválená novela zákona o rozpočtovém určení daní (změna koeficientů a podílů krajů na celkovém výnosu daně z příjmu a DPH) a není schválená ani novela školského zákona.
Tyto novely dokonce dosud ani neprošly tzv. prvním čtením v Poslanecké sněmovně a není vůbec jisté, zda vůbec, kdy a v jaké podobě budou schváleny a kdy (či jestli) vstoupí před začátkem nového školního roku v účinnost.
Ale povinnost kraje (a obcí) tyto platy od září financovat již existuje - i když je to naprosto nebezpečná a nesmyslná změna.
Ovšem peníze od státu na to zřizovatelé dosud
nedostali, a není ani jasné, zda vůbec,
kdy a jakou formou je dostanou.
A to je velký problém - i ve vztahu k našemu krajskému rozpočtu, protože jde o stovky milionů korun ročně.
A my v SPD jsme přesvědčeni o tom, že v takto závažné věci nelze postupovat stylem „nějak to dopadne“.
V této souvislosti je
důležité připomenout i to, že všichni poslanci všech současných vládních
stran, jejichž sestava je shodná se sestavou středočeské krajské vládní koalice,
hlasovali
pro tzv. vládní konsolidační balíček, který obsahoval i snížení podílů krajů na
výnosu sdílených daní na léta 2024 a 2025.
V případě našeho kraje jde o ztrátu příjmů v objemu 600 milionů korun, které nám nyní zoufale chybí...
Jako krajští zastupitelé nemůžeme žádným způsobem podpořit a tolerovat takto zásadní nejistotu v budoucím objemu finančních transferů od státu k našemu kraji - tedy budoucího nastavení podoby rozpočtového určení daní - a totální nejistotu ohledně budoucího zajištění financování platů nepedagogických pracovníků ve školách zřizovaných Středočeským krajem a obcemi na území našeho kraje.
Je přitom evidentní, že tento problém není dominantně zapříčiněn současným vedením našeho kraje a že rozhodující podíl viny na něm má neschopná a arogantní Fialova vláda, která jej vyrobila a neumí jej vyřešit.
Ale pro nás musí být hlavní výsledek.
Tedy podoba návrhu krajského rozpočtu, jeho vady, nedostatky, mezery, limity a rizika.
A musíme se rozhodovat se zodpovědností
vůči financím a hospodaření našeho kraje
a k zájmům a potřebám našich obcí a škol a k zájmům našich občanů.
To jsme také učinili - a proto jsme hlasovali proti návrhu
středočeského krajského rozpočtu
na rok 2025.
A proto také budeme vývoj situace ohledně řešení financování platů nepedagogických pracovníků školských zařízení ve Středočeském kraji dále bedlivě a aktivně sledovat.
A nedopustíme, aby drzost a neumětelství Fialovy vlády zaplatili středočeští občané ze svých kapes.