Mě zaujal pan ministr Babiš, který řekl, že se nesmí lhát, a pak řekl větu: Nemám žádnou firmu v zahraničí. To mě skutečně zaujalo. Ale to byla jen taková krátká poznámka.
Já bych chtěl tuto debatu trochu vrátit do těch faktických věcí. Dovolím si citovat některé pasáže z důvodové zprávy. Já si myslím, že je docela dobré alespoň na začátek té diskuse, která patrně bude velice dlouhá, si některá fakta uvědomit, dát si je do souvislosti a možná i do souvislosti s tím, co tu dnes říkají jednotliví řečníci, zejména tedy pan ministr Babiš.
Vládní návrh zákona zavádí povinnost podnikatelů přijímat tržby v hotovosti prostřednictvím zařízení odesílajícího zprávu o uskutečněné platbě finančnímu úřadu. Dle důvodové zprávy se zákon týká všech podnikajících fyzických i právnických osob a všech plateb, které podléhají dani z příjmu a jsou uskutečněny v hotovosti nebo obdobným způsobem, to znamená šekem, platební kartou, zápočtem a podobně. Aspoň takhle to vnímám z důvodové zprávy. Výjimkou jsou poštovní služby, energetické služby, bankovní služby, pracovně právní nároky, veřejné toalety, vedlejší činnost veřejně prospěšných poplatníků, prodej prostřednictvím automatů a tržby podnikatele uskutečněné před udělením DIČ a v průběhu deseti dnů po tomto datu.
Byla tady velká diskuse o tom, co ta účtenka, kterou tady tak teatrálně přinesl ministr financí, má obsahovat či nemá. Ona skutečně neobsahovala to, co je uvedeno v důvodové zprávě. Přečtu vám ještě jednou, co by tam mělo být: Zpráva o evidované tržbě obsahuje DIČ, označení provozovny, označení pokladního zařízení - to tam tuším chybělo, pořadové číslo účtenky, datum a čas, částku, bezpečnostní kód - ten tam tuším nebyl taky, podpisový kód tam zjevně chyběl taky, to tam pan ministr Babiš zapomněl napsat, asi by už na něho měla přijít pomalu finanční správa, nebo aspoň na toho živnostníka by přišla. Také by tam měl být údaj, zda je tržba evidována v běžném či zjednodušeném režimu, případně další položky, týkající se DPH nebo zprostředkujícího poplatníka. Obdobné údaje samozřejmě musí být na té účtence. A ty tam chyběly, pane ministře Babiši.
Není-li možné zprávu o uskutečněné platbě odeslat, musí být odeslána dodatečně do 48 hodin. Finanční úřad může a nemusí povolit zjednodušený režim evidování tržby tam, kde je účelné z hlediska hospodárnosti, při kterém se odesílá zpráva o uskutečnění tržby do 5 dnů, tedy není-li (s důrazem) povinnost odeslat ji online. Za neodeslání zprávy o uskutečnění tržby je zákonem stanovena pokuta do 500 000 Kč. Může být však také nařízeno uzavření provozovny nebo pozastavení výkonu činnosti. Upozorňuji - za neodeslání zprávy!
Účinnost - a to je taky poměrně zajímavé, nebo možná se to časem změní, ale zase vycházím z důvodové zprávy - účinnost zákona je navrhovaná prvním dnem čtvrtého měsíce po vyhlášení, tedy nikoliv 1. 1., jak by třeba tady paní kolegyně poslankyně (ukazuje do lavice ANO) ze zkušenosti s daňařinou řekla, že by jí to samozřejmě jako každému daňovému poradci vyhovovalo, je to čtvrtý den, první den čtvrtého měsíce po vyhlášení, kdy nám bude zavedena elektronická evidence tržeb, to znamená třeba 4. června 2030, doufám nejdříve.
V důvodové zprávě, aspoň tedy v původní, která nám byla předložena, byla uvedena jiná informace, než která se prezentuje dnes, a to je, pro koho všeho by měla evidence tržeb platit. V důvodové zprávě, aspoň tak jsem z ní vycházel tehdy, po dobu prvních tří měsíců se účinnost zákona evidence tržeb vztahuje jen na ubytovací a stravovací služby, po dobu dalších tří měsíců i na velkoobchod a maloobchod, od sedmého měsíce účinností zákona na všechny obory podnikání.
To bylo i předmětem interpelace, zda to tedy skutečně platí pro všechny či ne. Ministr financí tehdy na té interpelaci tu svou důvodovou zprávu popřel a řekl, že asi ten, kdo ji psal, asi nepsal úplně pravdu. Dovolím si zacitovat z té jeho odpovědi na interpelaci. Cituji pana ministra financí Babiše, reakci na to, pro koho skutečně bude platit či nebude elektronická evidence tržeb. Citace: "Děkuji, pane předsedající. Já vím... a tak dále. Nevím, jak vám mám vysvětlit, že kopírovací služby nejsou restaurace a hotel. Znovu opakuji: restaurace, hotely, maloobchod. Maloobchod - to je Tesco, Billa, Vietnamec. To není kopírovací služba." Takže z toho já tedy usuzuji, že už tehdy, ač to v té důvodové zprávě bylo, že to bude platit pro všechny, se ministr Babiš rozhodl postihnout pouze ten sektor, který mu je konkurenčně nepříjemný, a to služby, hoteliéry, potraviny, a jak tady on sám říká: Tesco, Billa, Vietnamec.
Dál se vrátím k té důvodové zprávě. Vláda může stanovit nařízením, které tržby nepodléhají evidenci. Evidovány nemusí být tržby, pokud podíl povinně evidovaných tržeb tvoří méně než 20 % příjmů poplatníka a zároveň méně než 2 miliony korun.
Zajímavě se mění pohled na přínos elektronické evidence tržeb. V důvodové zprávě, kterou jsme dostali, očekávané zvýšení příjmů státního rozpočtu je podle důvodové zprávy ve výši 12,5 miliardy korun, z toho zvýšení výběru DPH 5,5 miliardy korun, daně z příjmů právnických osob 2 miliardy korun a daně z příjmů fyzických osob 5 miliard korun. Na to tuším v posledním prohlášení paní náměstkyně Hornochová řekla, že primární není navýšení daní, primární je narovnání podnikatelského prostředí, a že navýšení příjmů daní neočekává. Takže tady je opět rozpor na Ministerstvu financí a myslím, že by si pan ministr Babiš mohl sjednotit minimálně výstupy, když už ne informace, které pouští do médií, tak minimálně výstupy pro Poslaneckou sněmovnu.
Jak už tady řekl pan předseda poslaneckého klubu TOP 09 Kalousek, to skutečně jdeme s kanonem na vrabce. Tady jsou podstatně jiné mechanismy, které mohou napravit podnikatelské prostředí.
Samozřejmě můžeme se bavit o nákladech, které státu přinese toto zavedení evidence elektronických tržeb. Provoz systému. Vysoké náklady na provoz systému. A výsledek ve výběru daní bude skutečně dle posledních informací z Ministerstva financí zanedbatelný, ne li dokonce negativní.
Aplikace zákona povede ke zhoršení podnikatelského prostředí, snížení produktivity práce, zvýšení administrativní zátěže, povede k přesunu nemalé části ekonomické aktivity do šedé ekonomiky. A to jsou prosím zase analýzy odborných ústavů. To znamená nikoliv narovnání podnikatelského prostředí, ale naopak přesun do šedé ekonomiky. Bude více melouchářů evidovaných jako nezaměstnaní pobírající sociální dávky z úřadu práce, méně standardně podnikajících živnostníků díky ministru financí Babišovi. Vesnické hospody se změní na uzavřené kluby bez přístupu veřejnosti a tak dále. Myslím si, že ti, kteří chtějí podvádět, si tu cestu vždycky najdou. Ti slušní budou naopak tímto nařízením postiženi.
K naplnění účelu zákona by přitom stačila drobná změna živnostenského zákona, která by například stanovila povinnost vystavit účtenku. Kontrolou by pak bylo možné provádět prostřednictvím kontrolních nákupů a celý drahý systém elektronické evidence tržeb by v tom případě byl zbytečný.
Chci říct jednu věc, že neplatit daně je trestný čin už dnes. To není žádná novinka.
Znovu opakuji, my tímto nařízením jdeme kanonem na vrabce. Mohli bychom použít jednodušší nařízení, zjednodušit daňovou legislativu a výsledek by byl naprosto stejný. Díky ministru financí Babišovi skončí celá řada živnostníků, přesunou se do šedé zóny, a to bude výsledek práce hnutí ANO a ministra financí Babiše.