Ing. Miroslav Kalousek

ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -2,15. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

18.10.2016 16:54:02

Proč se zrušením druhého pilíře nebyly občanům jejich prostředky vráceny?

Proč se zrušením druhého pilíře nebyly občanům jejich prostředky vráceny?

Projev na 50. schůzi Poslanecké sněmovny dne 18. 10. 2016

Děkuji za slovo.

Dobrý den, vážené dámy, vážení pánové, zvýšení slev na dani pro druhé a třetí dítě je určitě přijatelnější a efektivnější cesta než zvyšování sociálních dávek. V tomto případě může vláda počítat s naší podporou. Mrzí nás však, že daňové změny neobsahují věci, které, domníváme se, je vláda stále občanům České republiky dlužna. A sice vrácení prostředků, které byly zvýšeny buď přechodně a nebo ve vazbě na nějaký účel.

Připomenu tři základní. V souvislosti s penzijní reformou a se zavedením druhého pilíře byla zvýšena snížená sazba DPH z 10 na 14 %. Z tohoto vyššího inkasa DPH se předpokládalo, že bude financováno snížení příjmu do prvního pilíře a současně nedocházelo ke zvýšení daňové kvóty, protože prostředky ukládané do druhého pilíře nejsou předmětem složené daňové kvóty. Vláda zrušila druhý pilíř, bohužel nepřišla s žádnou jinou alternativou penzijní reformy, došlo prostě k prostému zrušení. A je naprosto nelogické, proč když se zavedením druhého pilíře byla zvýšena snížená sazba na jeho financování, proč se zrušením druhého pilíře nebyly občanům České republiky jejich prostředky vráceny, protože už výpadek spojený s druhým pilířem není potřeba financovat.

To je první příklad. Druhý příklad jsou dvě operace, které byly uzákoněny na přechodnou dobu, a sice tří let. V souvislosti s krizí byly o jeden bod zvýšeny základní i snížená sazba DPH ze 14 na 15 a za 20 na 21 % a byla zavedena takzvaná solidární přirážka, které můžeme klidně říkat i druhá sazba u daně z příjmů fyzických osob. Tam bylo jasně řečeno a slíbeno občanům České republiky, že toto vyšší inkaso bude vybíráno pouze tři roky a bylo uzákoněno, přímo v platném zákoně byla účinnosti těchto opatření omezena datem 1. 1. 2015.

Jakkoli všechny tři současné vládní strany to opatření dramaticky kritizovaly, tak jednu z prvních věcí, které udělaly, bylo, že účinnost k 1. 1. 2015 zrušily a ponechaly si ty peníze navěky. Teď s tím hrají různé kosmetické hry týkající se třetí sazby DPH. Víme, jaké to mělo důsledky. Probíhají dramatické diskuse, zda tam spadne nebo nespadne točené pivo, ale to, že bylo platnou součástí právního řádu, že to má k 1. 1. 2015 skončit a lidé mají dostat ty peníze zpátky, o tom se nemluví. V podstatě jste jim ty daně zvýšili de jure, nikoli de facto, ale de jure jste jim k 1. 1. 2015 naprosto zbytečně a neodůvodněně ty daně zvýšili a já stále setrvávám na svém, že mělo platit to, co bylo v zákoně, tedy aby ti lidé k 1. 1. 2015 dostali peníze zpátky. Budeme se o to snažit aspoň v rámci tohoto zákona. Bylo by hezké, kdyby to třeba platilo aspoň od 1. 1. 2017, když už jste si to zrušili k 1. 1. 2015. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama