Můj příspěvek bude krátkou reakcí na příspěvek kolegy Kotta, neboť některá z těch rizik, která - takhle: Potřebu rychleji odstraňovat auta z dálnice asi vnímáme všichni. Nicméně některá z těch rizik, která on zmínil a která vlastně představuje i Ministerstvo dopravy a Česká kancelář pojistitelů, je potřeba zmínit i tady. Dovolím si ocitovat krátce nesouhlas Ministerstva dopravy.
Pozměňovací návrh omezuje okruh subjektů, které může policista vyzvat k odstranění vozidla z dálnice, a to pouze na vlastníka dálnice. V současné době vozidlo tvořící překážku provozu na dálnici je povinen odstranit na výzvu policisty buď původce překážky, tj. řidič, nebo vlastník dálnice. Policista při tom posuzuje nejvhodnější řešení provedení odtahu vozidla a zjišťuje, zda je případně odtahová služba původce překážky schopná zajistit její včasné odstranění, či zda je efektivnější vyzvat k odstranění vozidla vlastníka, resp. správce dálnice. Tuto možnost nový návrh omezí. Z mého pohledu se tak zhorší vlastně kvalita a rychlost odtahování z dálnice a obrovský problém je, že v tomto případě dojde k přihrání byznysu jedné privilegované skupině odtahových služeb, a to té, kterou zasmluvnilo ŘSD. Kolega tady mluvil o otevřeném výběrovém řízení, což je věc, kterou bych v jedné větě s Ředitelstvím silnic a dálnic určitě nepoužíval. Varuji před výraznými riziky tohoto návrhu, před zvýšením ceny a souhlasím s návrhem vrácení do druhého čtení, pokud bychom to chtěli nějak řešit.
Děkuji.