Děkuji. Vážené kolegyně, kolegové, poslanci, členové vlády, díky za možnost za Piráty shrnout náš postoj ke kauze mýtného tendru. Před tím však dovolte, abych se ohradil proti několika zavádějícím informacím, které tu na adresu Pirátů dneska - a nejenom dneska, i v těch minulých týdnech - padly. Předně zazněla informace, že se Piráti sešli s ředitelem Kapsche panem Feixem a tím pádem nemají co kritizovat pana Faltýnka, který učinil totéž. To je taková mediální zkratka toho, co teď v mediálním prostoru bublá.
Piráti ale nekritizují a nikdy nekritizovali fakt, že ke schůzce mezi oběma pány došlo. Co je tady potřeba posoudit, je kontext. V případě Pirátů setkání proběhlo na žádost pana Feixe, který přišel transparentně jednat na půdu Poslanecké sněmovny, přičemž ze schůzky vznikl zápis do naší evidence. Postup, který je v případě jakéhokoliv lobbisty, který jde jednat s Piráty, naprosto běžný. Rozdíl mezi počínáním Pirátů a způsobem, jakým si podle policie měl počínat a co měl hlavně říkat pan předseda Faltýnek, je, myslím, zřejmý a nemá smysl jej dále rozvádět.
Mimochodem, během našeho setkání se pan Feix zmínil, že jedná i s ostatními politickými kluby ve Sněmovně. Ale jak to tak vypadá, Piráti jsou zjevně jediní, kteří se to nebojí přiznat. Tedy přiznat to, že za nimi chodí lobbisté. Ruku na srdce, kolegyně, kolegové, s kým z vás a kolikrát se zástupci Kapsche od vašeho zvolení v říjnu 2017 do dneška sešli? Bude mít dnes někdo na takový coming out odvahu? Řekl bych spíš, že ne. (Poslanec Jaroslav Faltýnek z lavice: Já jsem se přiznal.) Ano. (s úsměvem) Tady je to neoddiskutovatelné. To je pravda.
Dalším úsměvným argumentem, který se objevil, a jako mantru jej kolegové z okolních klubů opakují, je to, že jsme přebrali argumenty Kapsche. Kapsch samozřejmě podmínky nového tendru z roku 2017 kritizoval, a to zcela veřejně. Všichni jsme do schránek na svých poslaneckých klubech dostávali v minulém a předminulém roce tiskové zprávy a informace Kapsche. Piráti byli zřejmě jediní, kteří si provedli vlastní analýzu situace a zjistili, že podmínky zadávacího řízení z roku 2006 a podmínky zadávacího řízení z roku 2017 se ve struktuře a objemu poptávaných služeb - a to je důležité - ve struktuře a objemu poptávaných služeb skutečně liší.
Například podmínky z roku 2017 obsahují redukci počtu výdejních míst pro palubní jednotky, což je - laicky řečeno - množství čerpacích stanic, kde si můžete palubní jednotku koupit, o více než 50 procent. Nebo neobsahují, respektive nepoptávají služby jako je zrušení bonusu, respektive ruší také bonus za úspěšnost výběru. Tyto škrty znamenají úsporu stovek milionů korun ročně a nemají nic společného s výměnou technologie za satelitní.
A po tomto našem zjištění následovala logická otázka. Když soutěžíte menší objem služeb, jak potom můžete tvrdit, že je nový systém levnější? A tuto otázku jsme tedy logicky doopravdy podali a zeptali se na Ministerstvu dopravy. Mimochodem, nikdy jsme na ni nezískali odpověď. Místo toho slyšíme něco o přebírání argumentů. Já chápu, že tonoucí se stébla chytá a v tomto případě tím stéblem mají být Piráti, ale - milí kolegové - naší ambicí nikdy nebylo nic než pokládat otázky, což se koneckonců i od opozice očekává.
Možná jsou ty otázky úplně hloupé, budiž, ale nebylo by i tak lepší na ně v tom případě odpovědět, než útočit na tazatele a odpovědím se vyhýbat? Tolik k úvodu své řeči.
A nyní tedy k otázkám samotného mýtného tendru z roku 2017. Ten jsme začali analyzovat na konci roku 2017 s tím, že na jaře 2018 jsme měli všechny hlavní argumenty pohromadě. Kromě informace výše, z níž vyplynuly ještě další otázky, na základě kterých jsme došli k závěru, že pořizovat nový mýtný systém není za těch okolností, které byly v tu chvíli platné, výhodný tah. Těch důvodů je více, ale všechny se odvíjejí od jednoho osudového okamžiku.
Dámy a pánové, kdo z vás chce doopravdy porozumět této - jak se říká - mýtné opeře, dějství druhé, tedy událostmi od roku 2016 dál, radím zaměřit se na jedno - na nápad rozšířit množství zpoplatněných úseků ze současných - nebo tehdy současných - tehdejších 1440 kilometrů dálnic o dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Že jde o zcela klíčový okamžik, poznáte podle toho, že nelze spolehlivě dopátrat, kdo a kdy s tímto návrhem přišel. Z mého zkoumání vyplývá, že se tak stalo někdy začátkem roku 2016 na jednání té - dnes již několikrát zmíněné - rady tehdejší vládnoucí koalice. Jde ostatně právě o tutéž platformu, kterou zmínil pan předseda Faltýnek v souvislosti se svým mandátem jednat s Kapschem. Zápisy z jednání - pokud vůbec nějaké vznikaly - nejsou dostupné. Jednotlivá svědectví si trochu protiřečí. Jediným štěstím je, že účastníci tehdejších schůzek - nemýlím-li se - sedí dnes v této místnosti. Mohu případně reagovat.
Tedy někdo na půdě této rady v první polovině roku 2016 otevřel otázku dobíhající smlouvy na provoz mýtného. Ta byla uzavřena v roce 2006, platit měla 10 let. Na začátku roku 2016 tedy zbývá necelý rok, kdy je potřeba vysoutěžit nového provozovatele systému elektronického mýta. To je samozřejmě nerealistický termín, který byl způsoben sérií odkladů, které byly způsobeny zrušením soutěže na projektového manažera ministrem Ťokem v prosinci 2014. Bylo to 10 dní po tom, co nastoupil do úřadu. Právě z tohoto důvodu vláda rozhodla o prodloužení smlouvy s Kapschem o 3 roky, to je vlastně to, jak pan předseda Faltýnek vypráví o slevě. Ano, ano. Oproti předchozím letům skutečně zhruba 30procentní slevu Kapsch na provoz dal, ale bylo to výměnou za ty další 3 roky, které mohl pokračovat v provozu mýta.
Mimochodem jak to jednání bez uveřejnění, o kterém tady byla řeč, a ten jeho výsledek - ta smlouva byla natolik problematická, že ji pan ministr odmítl podepsat sám a raději to přikázal svému náměstkovi.
Sama smlouva pak byla mezi Ministerstvem dopravy a Kapschem podepsána v neděli 28. srpna 2016. V té době se ale začíná již proslýchat, že objem zpoplatněných úseků se bude rozšiřovat. Oficiálně se tak stalo až 7. 11. 2016 na zasedání vlády, která přijala usnesení č. 1000 z roku 2016.
Usnesení praví, dovolím si citovat: "Vláda bere na vědomí záměr Ministerstva dopravy rozšířit zpoplatnění silnic po roce 2019 o úseky silnic, kde to bude z hlediska regulatorní a nákladové funkce efektivní, a současně půjde o významné silnice pro dopravu těžkých nákladních vozidel s tím, že zvýšení rozsahu zpoplatněných silnic proti současnému stavu bude v předpokládaném rozmezí 850 až 3000 km předloženo ministrem dopravy pro informaci vládě do 31. prosince 2016 na základě provedené analýzy projektového manažera pro realizaci projektu výkonového zpoplatnění pozemních komunikací v České republice po roce 2019. Provede ministr dopravy, podepsán Bohuslav Sobotka, předseda vlády."
Tímto usnesením se oficiálně otevřela cesta k rozšíření mýtného o 900 km silnic prvních tříd. Uvádím, že během celého svého pátrání jsem nenašel žádné odborné stanovisko, nějakou zpracovanou analýzu či jen vyjádření nějakého odborníka, popřípadě nějaký výstup samotného Ministerstva dopravy v tom smyslu, že by mýtné mělo být rozšířeno, kterým by vláda odůvodnila své rozhodnutí. Naopak po zveřejnění tohoto záměru se našlo mnoho odborníků i jiných zainteresovaných subjektů, které záměr kritizovaly. Těch podpůrných - ty myslím nebyly žádné.
Rozšíření zpoplatněných úseků z listopadu 2016 nelze tedy než považovat za nic jiného než svévolné, nepodložené, neodborné a čistě politické rozhodnutí, které ve finále vedlo ke znemožnění dalšího využívání současného mýtného systému, přičemž ten hardware je zaplacený a v majetku státu. K dokreslení absurdity situace dodejme to, že nyní, když je bitva, zdá se dobojována, ministerstvo od požadavku rozšíření o 900 km potichu ustupuje, sice takovou skrytější formou, ale ustupuje.
Na základě výše uvedeného a na základě toho, k čemu mě inspiroval pan předseda Faltýnek, si dovolím této Sněmovně navrhnout doprovodné usnesení. Doprovodné usnesení bude totéž, kterým se údajně Piráti snažili nabourat běžící tendr s Kapschem. Potom se k němu přihlásím v podrobné rozpravě, ale nyní ho zkusím přečíst: "Poslanecká sněmovna žádá vládu, aby provedla nezávislý audit rozšíření zpoplatněných úseků i hospodárnosti celého záměru pořídit nový systém elektronického mýta podle parametrů ukotvených v zakázce č. Z2017-015974 - termín červenec 2019."
Vážené dámy, milí kolegové, omluvte, prosím, mé poněkud delší vyjádření. Věřím, že pro vás bylo užitečné a děkuji vám. (Potlesk z řad Pirátů.)