Účelem úpravy je především snaha reagovat na řidiče, kteří se dopouštějí recidivy a vážně ohrožují bezpečnost ostatních účastníků provozu. Podstatou změny je tedy především zpřísnění stávajícího systému. To však samo o sobě ke zlepšení situace na silnicích nestačí.
Kromě restriktivních opatření je zásadní přístup například k novým řidičům, kteří by si měli osvojovat defenzivní jízdu nebo podstupovali konzultace s dopravním psychologem. Obávám se, že snížení počtu bodů u novořidičů nepřispěje ke zlepšování stavu na silnicích. Tito řidiči budou opatrnější, méně jezdit a cesta k získávání zkušeností na silnicích pro ně bude mnohem náročnější. V některých ohledech zůstal návrh na půli cesty. Za konzumaci alkoholu za volantem navrhuje odebrání 6 bodů a pokutu 7 až 25 tisíc korun. V jasných případech by přitom tyto sankce měly být vyšší.
Kromě některých aspektů, které v novele vnímám jako problematické, ale přináší i některé pozitivní změny. K přehlednosti systému přispěje jeho zjednodušení a také prvek digitalizace, kdy si bude moci každý řidič ověřit bodový stav pomocí sms zprávy nebo e-mailu.
Návrh Ministerstva dopravy považuji obecně za přínosný. K tomu, aby se však bezpečnost na silnicích reálně zlepšila, je zapotřebí nelegislativních kroků, a to v podobě spolupráce Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy ve prospěch posílení dopravní policie v terénu a jejího preventivního působení (namísto statického měření rychlosti). Mezi další kroky by pak měla patřit také reforma autoškol, lepší osvěta a vzdělávání řidičů.