Místní, kteří bydlí v okolí průjezdu Jižňákem, celé roky trpěli nadměrným hlukem a zplodinami z výfuků aut, která se proháněla po D1. Zhruba od centra Chodov řidiči jezdili často 130 km/h i více. Vzhledem k tomu, že hluk a emise stoupají s rychlostí nikoliv lineárně, ale exponenciálně, pro lidi z okolí se tak doprava na dálnici stala velmi nepříjemnou součástí života.
Ještě jako místostarosta Prahy 11 jsem s řadou jihoměstských rodin a občanů o tomto problému mluvil a slíbil pomoci. Inicioval jsem proto tehdy několik schůzek a odeslal mnoho dopisů jak vedení Prahy či TSK, tak na Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Hledali jsme způsoby, jak bychom dokázali místním ulevit a přinejmenším snížit povolenou rychlost na tomto úseku dálnice.
Systém povolených rychlostí mezi dálnicemi a obecními silnicemi je nicméně dost komplikovaný a dlouho to vypadalo, že moje úsilí nikam nepovede. Až do teď! Mám obrovskou radost, že tento proces, který jsem kdysi započal, je dnes konečně hotov.
Stát nyní totiž věnoval tuto část dálnice do vlastnictví hlavního města Prahy, čímž se úsek D1 stane klasickou silnicí I. třídy. V praxi to znamená, že nejvyšší povolená rychlost bude 110 km/h a v obci pak jen 80 km/h. Navíc to má tu výhodu, že pro přejezd do Průhonic a zpět už nepotřebujete dálniční známku.
Tak alespoň jedna pozitivní zpráva do nového roku.