Vystoupil jsem k tomu na konferenci o střetu zájmů. Tento problém je ve dvojí rovině. Nazval bych ho test proporcionality. Něco jiného je zveřejňování informací, to je to svlékání do naha u politiků, jako je primátor, hejtman, starosta, něco jiného je to samé činiti u starostů malých obcí, nebo dokonce u neuvolněných zastupitelů. Proto si dovoluji v této obecné rozpravě, a potom v podrobné načtu číslo, načíst s kolegyněmi Kovářovou a Vrecionovou pozměňující návrh ke komplexnímu pozměňujícímu návrhu, který řeší i to, že sice ty informace o vybraných politicích budou veřejné, nicméně tito politici budou vědět, kdo ty informace o nich chtěl.
Podle mého názoru je to vyvážený postoj, já jsem ho teď na tiskovce komentoval. Chce-li někdo po politicích napříč - a já říkám, je potřeba rozlišovat primátora hlavního města Prahy od starosty obce, která má 500 obyvatel - chce-li někdo po těchto lidech, aby chodili nazí, tak minimálně musí pro to sám něco udělat. Podle mého názoru není možné, aby v zásadě ty informace byly veřejné, dostupné komukoli bez ladu a skladu. Nejde o to něco někomu komplikovat, získání těch informací, ale jde o to, aby tady alespoň vznikla nějaká elementární informační báze.
Jinými slovy, ten pozměňovák se týká u vybraných kategorií veřejných funkcionářů, a nejde tady o všechny, jak jsem řekl. Rozdělujeme to na ty ve statutárních městech od těch, kteří jsou v těch malých obcích, a týká se to, že informace by žadatel tedy dostal toliko na základě žádosti. Nikoli každý, kdo tam jde, a není na tom kontrola.
Číslo pozměňovacího návrhu pak nahlásím v podrobné rozpravě. Věřím, že ústavněprávní výbor se s tím nějakým způsobem vypořádá.
Děkuji.