Vládu čeká hodnocení novely zákona, která je dalším bičem na střední střídu a chudší obyvatele. Pokud návrh projde, dotkne se totiž daň velkého počtu občanů, kteří si své vozy vybírají v autobazarech. Podle informací Sdružení automobilového průmyslu se stáří aut na českých silnicích dlouhodobě pohybuje kolem 14 let.
Zpřísnění pravidel počítá s daní u aut, starých už 10 let.
Dosud se za vozy, které splňují normu Euro 3, neplatilo nic. Novela počítá s částkou 3000 korun. Daň u vozů normy Euro 2 se má daň zvýšit z 3000 na 5000 Kč, u normy Euro 1 pak z 5000 na 10000. Nezdraží se jen auta, starší než Euro 1, za které se i nadále bude platit 10000.
Tak mám pocit, že se nám Andrej Babiš začíná pěkně vybarvovat … Tato daň totiž nemá se solidaritou nic společného; v autobazarech nakupují chudší obyvatelé, ti bohatší mají na nová auta. Ministerstvo by nemělo útočit na nemajetné lidi pod heslem Ochrana ovzduší (auta s normou Euro 3 ho poškozují jen minimálně). Možná by se vzkaz dal přeložit takto: nemáš dost peněz na nové auto, tak choď pěšky nebo plať další daň.
Výše uvedená změna se zásadně dotkne lidí, kteří používají ojeté auto třeba k cestě do práce nebo k vyzvedávání dětí ze školek. Pochybuji, že v dnešní době si půjde matka samoživitelka nebo nezaměstnaný člověk, kterých rozhodně není málo, koupit nový vůz. Nebudou na něj mít peníze.
Jsem opravdu šokován, jak se náš stát stará o blahobyt svých občanů. Připomeňme si, že už dnes jsou ceny potravin a dalších výrobků téměř stejné jako na západ od nás, jen platy jsou pořád extrémně nízké. A nevšiml jsem si, že by se blýskalo na lepší časy.
Ing. Pavel Janeček, zastupitel města Náchoda