V roce 1969 nahradila v historickém centru starou zástavbu, později se ale Přerované ohrazovali, že dům hyzdí náměstí a jednoduše sem „nezapadá“. Zastupitelé se proto vloni rozhodli, že za 37 milionů 700 tisíc korun budovu koupí, aby do ní mohli přemístit magistrátní úředníky - a zavázali se, že najdou pro nemovitost líbivější tvář. Teď už představují její novou podobu, kterou našli prostřednictvím soutěžního dialogu. Z nabídek pěti týmů, které postoupily do užšího výběru, vybrala sedmičlenná komise jednomyslně návrh, pod nímž jsou podepsáni autoři ze společnosti Anagram&Gruppa, která sídlí na Kypru.
Primátor Přerova Petr Měřínský považuje vítězný návrh za nejlepší, byl i jeho favoritem. Říká: „Vznikne tu moderní a hezká budova, která se stane zajímavou dominantou náměstí. Nemá to být jen sídlo úřadu, ale i místo, kde se budou Přerované potkávat a kam budou rádi chodit. Celkově by měla tato nová podoba přispět k oživení centra města.“ Projekt má být hotový na začátku příštího roku a po něm by se mělo rozjet výběrové řízení na zhotovitele, v půlce příštího roku by se mohlo začít stavět. „Za zpracování kompletní projektové dokumentace zaplatíme 18 milionů korun, předběžná cena rekonstrukce je vyčíslena na necelých 130 milionů - konečnou cenu budeme znát až po vysoutěžení zakázky,“ doplnila primátorova náměstkyně Hana Mazochová. Zdůraznila rovněž, že nejde jen o hezčí tvář budovy zvenčí, ale také výraznou změnu exteriérů, v nichž budou moderní kanceláře, objekt projde i kompletní rekonstrukcí všech instalací.
Do budovy se přemístí asi 160 úředníků
V popisu návrhu autoři zmiňují, že hlavním prvkem je atrium, které určuje složení fasády a kancelářských prostor. Uvádějí, že jejich cílem bylo vytvořit nový orientační bod pro město a také moderní formu vyhlídkové věže. Občané a turisté tak budou mít možnost užít si panoramata Přerova. Fasáda se podle slov tvůrců stává průhlednou, hravou a interaktivní, což je způsob, jak změnit rozporuplný vztah, který mají občané ke stávající budově. „Jednotlivá patra mají velmi flexibilní uspořádání a zaměstnanci budou mít příležitost vytvořit si svůj pracovní prostor. Diagonální atrium a schody definují nejveřejnější část každého patra – a zbytek ponechávají pouze pro zaměstnance. V posledním patře s terasou je i kavárna,“ konstatuje se ve zprávě, za níž stojí tři architekti - Marina Kounavi, Anne-Sereine Tremblay a Jan Kudlička. V popisu návrhu je zmiňován i průchod budovou do dvorního traktu, kde je navržen park.
Výrazným prvkem nové podoby se stanou schody. „Líbí se mi, že jsou na nejviditelnějším místě, tedy přímo na fasádě. Nabourává to monumentalitu budovy a schody jsou zároveň spojujícím prvkem, který prochází skrz celou nemovitost a chrání kanceláře před přímým sluncem,“ vyjádřil se radní Michal Zácha, který rovněž zasedl v komisi. Vzpomněl i to, že součástí objektu se stanou dva výtahy pro veřejnost a zaměstnance, navržen je tu i výtah pro zásobování a převoz těžkých předmětů.
Budova, která původně sloužila coby sídlo Okresního stavebního podniku, měla v posledních letech několik využití – v části pracovali úředníci, byly tam kanceláře soukromých firem i elektro-prodejna. Teď tu vznikne nové magistrátní sídlo, v němž bude pracovat 160 zaměstnanců, přemístí se sem tedy zhruba polovina úřadu.
Pět úspěšných projektů
Do soutěžního dialogu se přihlásilo 14 týmů, z nichž komise vybrala pět, které dostaly šanci zpracovat návrh a soutěžit o zakázku za skicovné 240 tisíc korun.
1. místo * Anagram&Gruppa – Marina Kounavi, Anne-Sereine Tremblay, Jan Kudlička (Barcelona a Rotterdam, Španělsko a Nizozemsko)
2. místo * PLURAL (Bratislava, Slovensko)
3. místo * Pietro Carlo Pellegrini (Lucca, Itálie)
4. místo * studioLIBRE (Praha)
5. místo * Atelier 99 (Brno)