Jednání mezinárodní poroty v prvním kole se bude konat ve dnech 15. a 16. ledna 2016. Týden poté bude rozeslána anonymní výzva 8 atelierům postupujícím do druhého kola, aby své návrhy dále rozpracovaly.
Termín pro odevzdání návrhů v druhém kole soutěže je stanoven na 15. dubna 2016. Finální rozhodnutí poroty spolu s otevřením výstavy a představením všech návrhů je plánováno na začátek května 2016.
„Soutěž má pro město dvě roviny. První z nich je pragmatická – hledaní odpovědí na otázku, jak s řešeným územím naložit a jakým způsobem jej dotvářet v případě, že stát rozhodne v rámci železničního uzlu o umístění nádraží pod Petrovem. Druhá rovina souvisí s celkovou dlouhodobou vizí města, kterou chceme i touto soutěží naplňovat: Brno se profiluje jako moderní a mladé město, které nabízí spoustu studijních možností. Chceme město rozvíjet tak, aby bylo nejen hezké, ale hlavně funkční pro občany,“ komentuje postoj města jeho primátor Petr Vokřál.
Celkový počet povinných registrací dosáhl čísla 258
Martin Ander, náměstek primátora pro rozvoj města, upřesňuje: „Naší vizí pro toto území je živé kompaktní město, jehož základem musí být bydlení a s ním související služby – ať už jsou to kavárny, obchody, školky nebo kvalitní veřejná prostranství, parky či místa pro sportování. Mělo by zde postupně vzniknout živé město tak, jak ho známe z jiných čtvrtí navazujících na brněnské městské centrum. Chceme se dopracovat ke kvalitním řešením a víme, že to bude dlouhý proces o mnoha fázích.“
Počet odevzdaných návrhů svědčí o velkém zájmu o soutěž a dle slov organizátora nejen v českém, ale i mezinárodním prostředí. Jak uvádí Igor Kovačević z CCEA: „S ohledem na to, že je soutěž po celou dobu svého trvání anonymní, není nám známo, kolik návrhů je ze zahraničí a kolik od domácích architektů a urbanistů. Celkový počet povinných registrací ovšem dosáhl čísla 258, z čehož více než dvě třetiny pocházejí ze zahraničí. Předpokládám, že lze očekávat zajímavý poměr i mezi odevzdanými návrhy.“
Spolu s brněnskými zastupiteli budou o návrzích rozhodovat architekti s bohatými zkušenostmi z praxe i soutěžení. Předsedou poroty je německý architekt Roger Riewe, jehož kancelář na základě vítězství v soutěži navrhovala hlavní nádraží v Innsbrucku. Dále v porotě zasedne Silja Tillner z Rakouska, jejíž studio pracuje již řadu let na vídeňském projektu Urbion, rozsáhlé městské revitalizaci úzce spojené s železnicí a odkazem Otto Wagnera. Ze zahraničí se dále zúčastní Sándor Finta, hlavní architekt města Budapešti, a Jiří Oplatek, brněnský rodák působící ve švýcarské Basileji.
Odborná část poroty
Odbornou část poroty dále tvoří její druhý místopředseda Ivan Plicka – předseda České komory architektů, Jan Pavlíček – dopravní inženýr, Jaroslav Wertig z pražského studia A69 architekti, zástupce mladé brněnské scény Ondřej Chybík ze studia Chybik+Kristof, přední český teoretik a historik architektury Vladimír Šlapeta a Ivan Lejčar ze studia Alej – autor studie Nádraží v centru.
Závislí porotci
Závislými porotci jsou primátor města Brna Petr Vokřál (ANO), který byl zvolen prvním místopředsedou poroty, dále náměstci primátora Martin Ander (SZ) a Matěj Hollan (ŽTB) spolu se zastupitelem a místostarostou městské části Brno-sever Petrem Hladíkem (KDU-ČSL). Kompletní sestavu poroty doplňují z řad Zastupitelstva města Brna Jana Drápalová (SZ) a Petr Bořecký (ANO).
Oceněné návrhy
Oceněny budou tři nejlepší návrhy. Ceny jsou stanovené na 1 800 000 Kč pro první místo, 1 200 000 Kč pro druhé a 750 000 Kč pro třetí místo. Počítá se s tím, že mezi návrhy, které postoupí do druhého kola, ale neobdrží žádnou cenu, bude rozdělena celková částka 1 250 000 Kč.