Ing. Radim Fiala

  • SPD
  • Olomoucký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,62. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.01.2022 11:51:00

Potřebujeme českou penzijní reformu, která se bude vztahovat na všechny seniory

Potřebujeme českou penzijní reformu, která se bude vztahovat na všechny seniory

Projev na 6. schůzi Poslanecké sněmovny 26. ledna 2022 zákon o panevropském osobním penzijním produktu

 Vážená vládo, vážené kolegyně, kolegové.

Jak se něco jmenuje panevropský, tak to v nás už dopředu vzbuzuje jakýsi zvláštní pocit a je potřeba se na každou takovou věc podívat daleko konkrétněji. Z první analýzy, kterou jsme si u tohoto zákona udělali jako hnutí SPD - (Silný hluk v sále.)

Děkuji vám, pane předsedající. Z první analýzy, kterou jsme si udělali, je podle nás evidentní, že Česká republika žádný takový panevropský osobní penzijní produkt zatím nepotřebuje a že jde jenom o implementaci zase nějakého nadnárodního práva, nějaké směrnice, která prostě nám dává nějakou možnost. Jsem přesvědčen o tom, že Česká republika potřebuje úplně jiné věci, že potřebuje českou penzijní reformu, která se bude vztahovat na všechny seniory, všechny důchodce a že to je pro nás samozřejmě nejdůležitější věc.

Ale pojďme se podívat, jaký je cíl návrhu tohoto zákona v českém právním řádu. Je to nařízení, to je tady hned ze začátku napsáno. Je to nařízení a má za úkol harmonizovat soubor základních vlastností a to například z hlediska minimálního obsahu smluv investiční politiky, změny poskytovatele či přeshraničního poskytování a přenositelnosti. Přičemž obsahuje několik diskrecí, například v oblasti akumulační fáze, výplatní fáze poplatku, poskytování informací. Nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech. Cílem právní úpravy je adaptace právního řádu na uvedené nařízení.

Je to tedy přesně tak, jak jsem řekl. Je to implementace nařízení, kdy my jsme povinni ho implementovat a pokud ho nebudeme implementovat, přestože nám nic nepřináší - jenom jakousi možnost, dokonce ho nehodláme ani zavádět - tak nás to bude stát peníze na pokutách.

Cílem samotného nařízení je pak položit základy pro bezpečnější, nákladově efektivnější a transparentní trh dobrovolných penzijních úspor spravovaných v celoevropském měřítku. Nařízení má také pomoci řešit demografickou krizi, doplnit stávající penzijní produkty a podpořit nákladovou efektivitu osobních penzijních produktů tím, že poskytne vhodné možnosti pro dlouhodobé investice osobních penzí.

Cílem nařízení je dále navýšení kapitálu a jeho nasměrování k evropským dlouhodobým investicím do reálné ekonomiky. Nabídka rozšířené funkce produktu tak, aby měli účastníci prospěch z jednoduchého, bezpečného a nákladově efektivního osobního penzijního produktu a zároveň si mohli vybrat z různých typů poskytovatelů panevropského osobního penzijního produktu a podpora přeshraničního poskytování a přenositelnosti.

No já jsem přesvědčen, že tak, jak se tady v tom návrhu zákona říká, že je to jasné, transparentní, že je to v náš prospěch, že je to úžasné a hlavně bezpečné, tak že to jsou všechno vlastnosti, které jsou minimálně diskutovatelné a jsem přesvědčen, že je to napsáno tak, jak když vás nějaká komerční pojišťovna láká, abyste se pojistili právě u ní s tím, že oni jsou ti nejlepší, nejbezpečnější a že když si tam budete spořit, že se vašim úsporám nic nestane. Jde také o to, jakou jsou schopni nám deklarovat bezpečnost tím, že ty peníze, které si tam uspoříte tím panevropským způsobem, budou po nějaké době, po nějaké krizi, ať už finanční, společenské nebo jiné, jestli prostě z té panevropské společnosti budou i nadále dostupné. Otázka bezpečnosti je podle mě minimálně diskutovatelná.

Jaké jsou dopady návrhu tohoto zákona? Nařízení stanoví, že podmínky související s akumulační fází vnitrostátních podúčtů určí členské státy s výjimkou případů, kdy jsou stanoveny v tomto nařízení. Tyto podmínky mohou zahrnovat zejména věkové hranice pro zahájení akumulační fáze, minimální dobu trvání akumulační fáze, maximální a minimální výši příspěvků a jejich kontinuitu. Nařízení tedy dává členským státům prostor k vymezení určitých podmínek pro akumulační fázi produktu, a to i v souvislosti s možnými daňovými incentivy. Případné dopady na státní rozpočet lze tedy očekávat v souvislosti s nastavením podmínek v oblasti daňové podpory, a to z důvodu motivace občanů k odkládání prostředků na stáří. Samotnou poptávku po produktu však nelze v tuto chvíli předjímat. Z toho důvodu tak nelze stanovit žádné kvantifikovatelné odhady těchto dopadů, jinými slovy ani dopady na státní rozpočet nejsou v této zprávě kvantifikované. My nevíme, kolik nás to bude stát. A hlavně taky vůbec nevíme, kolik lidí se nechá na tento panevropský osobní penzijní produkt přesvědčit.

Jaké budou dopady na podnikatelské prostředí? Uvedená právní úprava může mít na podnikatelské prostředí pozitivní dopady ve smyslu nových budoucích obchodních příležitostí pro potenciální poskytovatele. Subjekty, které nebudou mít o poskytování zájem, například z důvodu administrativní náročnosti spojené se změnou poskytovatele nebo s tvorbou a správou vnitrostátních podúčtů, nebudou těmto potenciálním negativním dopadům vystaveny. Menší finanční instituce oprávněné poskytovat tento panevropský osobní penzijní produkt nebudou návrhem zákona znevýhodněny, což je další bod, myslím se, že jeden z mála pozitivních bodů, kdy návrh zákona nemá vůbec žádný dopad na územní samosprávné celky, dokonce ani nemá žádné sociální dopady.

Dopady na spotřebitele. Vzhledem k tomu, že není možné zasahovat do organizace národních penzijních systémů, cílem zavedení panevropského penzijního produktu není nahrazení ani harmonizace stávajících vnitrostátních důchodových systémů jednotlivých členských států. Je zde tedy explicitně napsáno, že je to prostě produkt, který s českým penzijním systémem nemá nic společného, nepomáhá mu, ale ani mu nijak neubližuje, abychom byli korektní, a je to produkt, který zde stojí sám o sobě, to znamená, že ty peníze, které by si čeští daňoví poplatníci nebo senioři spořili, tak by samozřejmě šly někam jinam, než jsou české banky nebo české penzijní fondy, ale akumulovaly by se v nějakém jiném fondu mimo Českou republiku.

Uvedený produkt je navržen tak, aby poskytl účastníkům další možnost při odkládání prostředků na stáří, přičemž může být nabízen širokou škálou finančních institucí. Panevropský penzijní produkt budou nabízet například pojišťovny, banky nebo investiční společnosti, svojí povahou to tedy může být pojistný produkt, vklad nebo investiční produkt. České penzijní společnosti tento projekt nabízet nebudou, protože české doplňkové penzijní spoření není harmonizováno evropským právem. Dopady na spotřebitele tak lze hodnotit pozitivně vzhledem k rozšíření možností spotřebitelů využít variabilitu penzijních produktů.

Pojďme se podívat ještě na obecnou část tohoto zákona. Důvodem pro předložení návrhu zákona je povinnost České republiky, a teď, prosím, poslouchejte, adaptovat český právní řád na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie. To znamená, ještě jednou to přečtu, to je myslím jedna z nejdůležitějších vět tohoto nařízení a směrnice, že důvodem pro předložení návrhu zákona není to, aby zde bylo pro české občany uděláno něco dobrého, aby si mohli spořit na stáří, aby jim někdo garantoval nějakou úložku, kterou budou ve stáří potřebovat a aby věděli, že to bude bezpečně zabezpečeno, ale já tu větu přečtu ještě jednou: Důvodem pro předložení návrhu zákona je povinnost České republiky adaptovat český právní řád na nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie. Je to také věta pro novináře, kterou často vystříhávají, vytrhávají z kontextu, kdy prostě - když my to říkáme, že jsme podřízení Evropské unii se vším všudy, že jsme povinni adaptovat a implementovat jejich nařízení a směrnice, protože Evropská unie není žádný stát a nemůže vydávat zákony, vydává jenom nařízení a směrnice a my jsme povinni je implementovat do českého právního řádu - mnohdy ani občané nechápou, že to je prostě povinnost českého parlamentu, která vznikla podpisem Lisabonské smlouvy, kde český právní řád je podřízen právnímu řádu Evropské unie.

Cílem nařízení je pak položit základy pro bezpečnější, nákladově efektivnější a transparentní trh dobrovolných penzijních úspor spravovaný v celoevropském měřítku. Nařízení má také pomoci řešit demografickou krizi, doplnit stávající penzijní produkty a podpořit nákladovou efektivitu osobních penzijních produktů tím, že poskytne vhodné možnosti pro dlouhodobé investice osobních penzí.

Cílem nařízení je dále navýšení kapitálu i jeho nasměrování k evropským dlouhodobým investicím do reálné ekonomiky. To je také důležitá věta. Peníze, které si lidé budou spořit, které budou spořit tímto způsobem, to znamená panevropským osobním penzijním produktem, tak ty půjdou do Evropské unie a budou vlastně sloužit k evropským dlouhodobým investicím do reálné ekonomiky. To znamená budou se dál půjčovat jednotlivým státům, možná s nějakým úrokem, a z toho úroku bude existovat tento panevropský osobní penzijní produkt. To znamená to, co by měla udělat Česká republika a měla by mít penzijní fondy, tak jak to mají velké ekonomiky, například Spojené státy americké, tak my budeme ty peníze dávat Evropské unii a oni budou investovat a úroky budou vracet českým seniorům.

Nabídka rozšířené funkce produktu tak, aby měli účastníci prospěch z jednoduchého, bezpečného a nákladově efektivního osobního penzijního produktu a zároveň si mohli vybrat z různých typů poskytovatelů panevropského osobního penzijního produktu a podpora přeshraničního poskytování a přenositelnosti panevropského osobního penzijního produktu. Vzhledem ke skutečnosti, že současná právní úprava není plně v souladu se všemi požadavky, které jsou vymezeny nařízením, je nezbytné, aby byl český právní řád odpovídajícím způsobem adaptován na jednotlivá ustanovení nařízení. Takže zase v dalším odstavci hned první věta, kterou si dovolím zopakovat, já si myslím, že ty věty bychom tady měli číst každý den ráno, než začne Sněmovna, protože je to důležité, aby si to všichni uvědomili:

Vzhledem ke skutečnosti, že současná právní úprava není plně v souladu se všemi požadavky - požadavky, které jsou vymezeny nařízením, je nezbytné, aby byl český právní řád odpovídajícím způsobem adaptován na jednotlivá ustanovení nařízení. Takže nikým nevolená Evropská komise - nevolená Evropská komise, jmenovaná Evropská komise nám napíše nařízení a směrnice - nařízení, která jsou nezbytná, aby byla adaptována do českého právního řádu odpovídajícím způsobem.

Nařízení zároveň obsahuje několik diskrecí - členské státy například určují některé podmínky související s akumulační fází vnitrostátních podúčtů. Tyto podmínky mohou zahrnovat zejména stanovení věkové hranice pro zahájení akumulační fáze, minimální dobu trvání akumulační fáze, maximální a minimální výši příspěvků a jejich kontinuitu. Takže nic de facto. S tím pak souvisí i možné daňové incentivy. Adaptace nařízení se předpokládá přijetím zákona o panevropském osobním penzijním produktu a o změně souvisejících zákonů.

Mezi dotčené subjekty, na které budou mít zvažované varianty dopad, se řadí především finanční instituce oprávněné při splnění podmínek nařízení poskytovat panevropský penzijní produkt. V případě České republiky se jedná o:
a) úvěrové instituce povolené v souladu se směrnicí Evropského parlamentu;
b) pojišťovny povolené v souladu se směrnicí Evropského parlamentu;
c) investiční podniky povolené v souladu se směrnicí;
d) investiční společnosti nebo správcovské společnosti podle směrnice.

To znamená, vyjmenoval jsem tady, kdo všechno bude moci poskytovat tento panevropský penzijní produkt s tím, že samozřejmě musí vyhovovat směrnici danou Evropskou unií a musí být povoleny ty subjekty, takže když to bude nějaký subjekt, který nebude mít dobré vztahy, dobré vazby, bude jenom český, tak se také může stát, že nebude povolen Evropskou unií a nebude moct tyto produkty poskytovat.

A dále jsou to finanční instituce oprávněné distribuovat tento panevropský osobní penzijní produkt. A dále Česká národní banka - nové kompetence orgánu dohledu nad finančním trhem.

Cílem tohoto návrhu zákona je dosažení souladu právních předpisů České republiky a Evropské unie na základě odpovídající adaptace nařízení. To je fakt neskutečné! Já bych řekl, že cílem návrhu tohoto zákona by mělo být zajistit české seniory na důchod, na penzi, na to, kdy prostě 50 let pracovali, a potom by měli mít zajištěnu penzi nebo důchod a k tomu by měl ten panevropský penzijní produkt sloužit, ale tady je napsáno, že cílem navrhované právní úpravy je dosažení souladu právních předpisů České republiky a Evropské unie na základě odpovídající adaptace nařízení.

Navrhovaná právní úprava si klade za cíl implementovat evropské předpisy do českého právního řádu tak, aby byl v souladu s evropskou regulací. Takže ani slovo o tom, že tato novela je tady proto, aby čeští penzisté se měli lépe, aby si uspořili něco, aby měli další možnosti, jak si zlepšit důchod po 50 letech práce. Nic takového tady není. Nic takového tady není! Znovu opakuji: Navrhovaná právní úprav si klade za cíl implementovat evropské předpisy do českého právního řádu tak, aby byl v souladu s evropskou regulací. V případě nečinnosti hrozí riziko zahájení řízení o porušení práva Evropské unie ze strany Evropské komise, neboť jde o implementaci evropských právních předpisů. Prosím vás, to si myslím, že je věta, kterou i pro novináře musím znovu přečíst: V případě nečinnosti hrozí riziko zahájení řízení o porušení práva Evropské unie ze strany Evropské komise, neboť jde o implementaci evropských právních předpisů. Prostě ani slovo o tom, jestli to pomůže nějakému penzistovi v České republice, jestli to bude pro nás lepší, ale prostě na druhé straně je tady hned vyhrožování o tom, že pokud to nezavedeme, tak dostaneme pokuty a budeme platit jak mourovatí.

A mohl bych to zkoumat ještě dál, ale mně osobně to úplně stačí k tomu, abych věděl, jak se zachovám při hlasování o tomto návrhu zákona. A já jsem tady dal slib poslance a sliboval jsem České republice a českým občanům, takže pro mě je to úplně jasné. O českých občanech a o České republice a o tom, jak se mám chovat jako poslanec, že mám podle svého nejlepšího svědomí a vědomí hlasovat pro dobro České republiky a českých občanů, tady není ani slovo. Tady je napsáno, že mám hlasovat, abych implementoval, a pokud nebudu hlasovat, tak že dostaneme pokutu.

Takže to mě rozhodně k ničemu podstatnému nezavazuje. Takže to bylo ode mě zatím všechno. Já vám děkuji za pozornost a určitě se k tomu návrhu zákona ještě dnes vrátím.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama