Účinnost zákona byla sice několikrát odložena – i legislativní příprava na ministerstvu financí zákona naznala zpoždění – nicméně nakonec ministr zákon konečně dofinalizoval, předložil do vlády a v únoru zákon o elektronické evidenci tržeb schválila Poslanecká sněmovna. Upozorňoval jsem v průběhu roku, že i prováděcí předpisy k zákonu tvoří ministerstvo na poslední chvíli, ale budiž. Nakonec se vše stihlo.
Proto absolutně nerozumím tomu, proč pár dní před ostrým startem EET otevřel ministr Babiš otázku, koho by se měl jeho zákon týkat a koho ne. Několik dní před spuštěním nejdůležitějšího zákona tak začal sám zpochybňovat to, co sám prosazoval. Začal zpochybňovat důvěryhodnost celého koaličního projektu. Začal svými výjimkami dělat z EET trhací kalendář! Stalo tak i to čeho jsem se obával. Otevřel Pandořinu skřínku a další návrhy na výjimky ze stany koaličního partnera KDU-ČSL byly na světě. To nemluvím o opozici, tam se dalo očekávat. Chci jen připomenout: nebyl to náhodou samotný pan ministr, který se ještě v létě rozčiloval, že žádné výjimky ze „svého" zákona nepřipustí, přílepkové aktivity odmítá, a najednou sám předkládá přílepky?
Netřeba výjimkami, které pro někoho budou platit, pro jiného ne, vytvářet chaos a nejistotu pro živnostníky a podnikatele. Je to nespravedlivé vůči těm, kteří si již pořídili potřebné vybavení, se změnami v zákoně se seznámili a připravili se na ně. Je to nespravedlivé také vůči těm, komu povinnost evidovat, na rozdíl od jiných, zůstane. Vytváří to nerovné podnikatelské podmínky. Říkáme od začátku, a dlouho jsme to říkali i s panem ministrem Babišem, že výjimky vytvářejí pouze chaos a nejistotu a v samém začátku popírají původní smysl zákona. Zcela oprávněně se tak navrhované výjimky staly předmětem kritiky samotných živnostníků a podnikatelů. Bez řádného vyhodnocení dopadů navrhovaných změn není možné ani ověřit, zda to nepovede k otevření cesty pro pokračování daňových úniků.