Nelze se proto divit vládě pod vedením ČSSD, že boj proti daňovým únikům má ve svých programových prioritách, a to zejména po letech nesystémových a neúčinných opatřeních předchozích vládnoucích garnitur.
Ano, cokoliv, co povede ke zlepšení platební morálky, je krok správným směrem. Není přece normální, když například provozovatelé restaurací v televizní reportáži otevřeně přiznávají, že musí šidit na daních prý proto, aby udrželi nízké ceny piva, tak jak jsou Češi zvyklí. Můžeme jistě pochybovat o skutečném přínosu krácení tržeb na cenu, ale zato určitě nepochybujeme, že zrušení zákona o registračních pokladnách vládou Mirka Topolánka nás stálo desítky miliard na neodvedených daních, což v důsledku zaplatili všichni ti poctiví plátci.
Jak říká základní ekonomická poučka, daně mohou být nízké jedině tehdy, platí-li je všichni. S trochou nadsázky lze tvrdit, že zavedení elektronické evidence tržeb se v Chorvatsku potkalo s malým ekonomickým zázrakem. Neboť jak jinak si vysvětlit náhlé zvýšení tržeb hostinských na dvojnásobek a živnostníků o dvě třetiny. Souběžně s tím Chorvaté snížili daň z přidané hodnoty z 25 % na 10 %. Cílem jejich reformy nebylo jen prvoplánové zlepšení platební morálky a naplnění státní kasy, ale hlavně snaha zajistit rovné podmínky podnikání pro všechny a rozdělení daňové zátěže mezi ty poctivé i méně poctivé. Tak by tomu mělo být i u nás. A pak nic nebrání tomu, že když se nám podaří účinněji nastavit systém výběru, vrátit se k diskuzi o dalším snižování daní, především u DPH.
To se již dostáváme k jádru toho, proč je důsledná kontrola důležitá. Elektronická evidence tržeb není vůbec o trestání těch, kteří platí, jak je podsouváno jako jeden z hlavních argumentů proti. Kdyby se naše společnost sestávala ze samých Mirků Dušínů, nebylo by jistě žádných elektronických, i jiných evidencí třeba. Pokud ale podle statistik navštíví běžného živnostníka například v Praze finanční kontrola v průměru jednou za více jak sto let, není v silách finančních úřadů provádět pravidelně fyzicky kontroly všech. Další důvod proč je určitých jiných mechanismů kontroly plnění daňových povinností za současného stavu zkrátka zapotřebí.
Ve zlatém věku informačních technologií není jednoduchý systém on-line propojení živnostníkových transakcí do evidence finančního úřadu žádným byrokratickým šimlem, natož logisticky či finančně náročným požadavkem. Elektronizací evidence služeb získáme ten nejmodernější fiskální nástroj pro efektivní finanční správu, a přínos kolem 10 miliard ročně. Spravedlivé rozložení plátců je však benefitem důležitějším a trvalejším.