První pozměňovací návrh, který je evidování pod číslem 2516, de facto vrací znění jedné pokuty související s kontrolním hlášením před přijetí daňového balíčku. V daňovém balíčku se dostala do zákona o DPH následující velice vágní formulace: "Správce daně uloží plátci, který nesplněním povinností souvisejících s kontrolním hlášením závažně ztěžuje, nebo maří správu daně z přidané hodnoty, pokutu do 500 tisíc korun."
O co vlastně Ministerstvu financí šlo, si můžeme najít v důvodové zprávě právě k daňovému balíčku. Podle Ministerstva financí - to je citace: "Však v praxi dochází často k situaci, kdy plátci nevyplňují údaje, neuvedou všechny potřebné, požadované údaje. Nebo uvedou odhadované a nikoliv faktické údaje v kontrolním hlášení a čekají na výzvu správce daně, na kterou reagují včas a úplně a údaje doplní. Nelze jim tak uložit pokutu podle jiných paragrafů, přesto tímto postupem maří správu daní."
Takže tady v daňovém balíčku jsme schválili, dámy a pánové, novou pokutu, kterou může Ministerstvo financí a Finanční správa vlastně použít na kohokoliv, kdo se snaží splnit svoje povinnosti, chce dát ve lhůtě kontrolní hlášení a neuvede tam úplně všechny věci přesně. A může dostat pokutu až do výše 500 tisíc korun podle té nové formulace. Předtím to bylo tak, že mu předtím muselo být prokázáno jiné pochybení a dostat jinou pokutu. A můj návrh právě vede k tomu, abychom to vrátili do původního stavu, protože mi přijde, že 500 tisíc je velmi likvidační. A všichni víme, jak Finanční správa poslední dobou přistupuje k nějakým svým pravomocím jako jsou zajišťovací příkazy a podobně. Takže to je návrh číslo jedna pod číslem 2516.
Pod č. 2604 je pozměňovací návrh, který chce změnit současné nerovné postavení státu a občanů, resp. podnikatelů. Mluvím o lhůtách. Na většinu úkonů má stát třicet dnů, ale podnikatelům na doplnění kontrolního hlášení na základě výzvy, v případě výzvy ze strany finančního úřadu nechává pouze pět dnů. Navrhuji prodloužit, aby tato lhůta byla navýšena z pěti na patnáct dní, protože samozřejmě těch pět dnů je velice, velice nekonformní pro ty podnikatelské subjekty, zejména pro ty malé, kteří nemají takovou zastupitelnost. Mají externí účetní, která je na dovolené, můžou být nemocní a těch pět dnů je skutečně velmi krátká doba. A skutečně při nejlepší vůli to třeba nemusí stihnout, aniž by chtěli obcházet své daňové povinnosti. Proto navrhuji prodloužení této lhůty.
Zdůrazňuji, že žádná škoda státu prodloužením lhůty se nestane. Pouze se podnikatelům umožní dostatečná lhůta na to, aby mohli případné chyby v kontrolním hlášení napravit. Pod č. 2605, protože ta se týká také daně z přidané hodnoty a také kontrolního hlášení. A cílem tohoto pozměňovacího návrhu je buď ve variantě A zrušení, nebo ve variantě B snížení pokuty k stávající výši tisíc korun pro toho podnikatele, který sám o své vůli, aniž by k tomu byl vyzván, podá kontrolní hlášení dodatečně. Může se stát, že na to někdo zapomene v návalu svých jiných povinností, a právě si myslím, že takováto věc nemá být sankcionována, naopak. Stát má být k takovým podnikatelům tolerantní, kteří se snaží plnit své povinnosti. A přijdou na to sami a sami podají kontrolní hlášení. Proto navrhuji změnu této pokuty.
A druhé snížení pokuty z výše deset tisíc na dva a půl tisíce. To znamená na čtvrtinu pro ty, kteří podají kontrolní hlášení na základě výzvy správě daně. To znamená splní si nakonec svou povinnost, ale finanční úřad je musí vyzvat. Pod č. 2608 je další pozměňovací návrh, který už se týká EET, a je to vlastně obdobný návrh, který předkládá i můj kolega Adamec. Je to zrušení toho informačního oznámení těch tabulek na těch provozovnách. Je to to minimum, které můžeme udělat.
A poslední návrh, který se také týká EET pod č. 2609, ke kterému se přihlašuji. Tento pozměňovací návrh de facto ruší náběh té původní třetí a čtvrté vlny, náběh pro ty nové podnikatele. Ty důvody jsem tady říkal v obecné rozpravě a nebudu to dále prodlužovat. Děkuji za pozornost.