Způsob přijetí zákona i některé jeho části jsme napadli u Ústavního soudu. Bohužel to vypadá, že Ústavní soud nerozhodne do 1. prosince, kdy tento experiment začne obtěžovat slušné podnikatele.
Náš názor na EET je dlouhodobě stejný. Tento zákon nepřinese žádné dodatečné příjmy pro stát. Co je však nejhorší, dělá z podnikatelů a živnostníků „sprosté podezřelé“, kteří se za nemalé finanční náklady a online dohled úředníků finančních úřadů mohou z tohoto podezření vyvinit.
Že je zákon nekvalitní potvrzuje fakt, že ještě před jeho účinností byly podány celkem čtyři novely. Dvě podali opoziční poslanci (zcela obvyklé), jednu novelu navrhuje kraj (překvapivě) a jednu novelu dokonce vládní poslanci a ministr zemědělství (ti jsou pokrytecky pro i proti EET současně).
Tyto dny dokazují, že jsme jako zásadoví odpůrci zákona o EET měli pravdu. Aplikace zákona je špatně připravena, ministerstvo financí mění za pochodu pravidla a výklad zákona, vymýšlí a prosazuje další a další výjimky.
Jaká je pozice ODS?
Velmi jednoduchá.
EET je třeba zrušit.
Pokud neprojde zrušení, pak podpoříme odklad účinnosti do doby po příštích volbách.
Pokud ani odklad neprojde, určitě podpoříme zrušení EET pro neplátce DPH. Jak zlepšit výběr DPH u těch, kteří nejsou plátci DPH, totiž neumí vysvětlit nikdo ze zastánců EET.
Jak to dopadne?
V tomto volebním období se bohužel zákon o EET nezmění. Vládní strany ČSSD a KDU již v únoru převzaly jasnou spoluodpovědnost za Babišův balkánský projekt EET a nic nenasvědčuje tomu, že se jejich postoj změní.
Ing. Zbyněk Stanjura
předseda poslaneckého klubu PČR, předseda regionálního sdružení, expert pro dopravu