Jak si všichni pamatujeme, schválili jsme snížení spotřební daně na motorovou naftu a benzín, a to na období od 1. června do 30. září, a to na evropsky povolenou nejnižší hodnotu. Už při schválení tohoto zákona jsme avizovali, že budeme dále jednat s dopravci o možném prodloužení snížení spotřební daně na motorovou naftu. Nakonec se vláda k tomuto kroku odhodlala, minulý týden jsme to schválili naprostou většinou hlasů i v Poslanecké sněmovně. Jinými slovy navrhujeme prodloužit tu evropsky nejnižší možnou hladinu spotřební daně u motorové nafty o dalších 15 měsíců, a to od 1. října letošního roku do konce příštího roku.
Jak jistě všichni víte, spotřební daň je pevná částka, která se připočítává k ceně motorové nafty. Ten hlavní důvod, proč jsme k tomuto kroku přistoupili, není vysoká cena nafty, ale konkurenční prostředí. Pro naše dopravce, zejména ty menší, jsou hlavními konkurenty dopravci z Polska, Slovenska, Maďarska, Rumunska a také Turecka. Ve většině těchto zemí je spotřební daň na motorovou naftu na té evropsky nejnižší možné úrovni. Takže z konkurenčních důvodů tak, aby v okamžiku, kdy podávají nabídku, již neměli ten deficit toho, že mají vyšší spotřební daň, jsme se k tomu kroku rozhodli. Proto jsme tento návrh poslali do Poslanecké sněmovny, dneska jej projednáváme v Senátu.
Rozpočtové dopady nejsou malé. V důvodové zprávě máte konzervativní odhad ministerstva financí. Je konzervativní, to znamená, že je maximálně možný. Je pravděpodobné, že bude o něco nižší, protože přes vyšší ceny pohonných hmot v letošním roce zatím spotřeba pohonných hmot roste. Ty dopady jsou zhruba 9,5 miliardy korun. O to budou snížené příjmy z 91 procent přibližně do státního rozpočtu a 9,1 procenta do Státního fondu dopravní infrastruktury. Platí to samé, co platilo u toho snížení od června do konce září, že ty peníze jsme vrátili do Státního fondu dopravní infrastruktury, takže ten výpadek jde plně na úkor státního rozpočtu, nejde na úkor potřebných investic do dopravní infrastruktury.
Bude to mít pozitivní dopad i na veřejné rozpočty těch krajů a obcí, které zajišťují veřejnou dopravu, protože převážná většina autobusů jezdí na naftový motor, to znamená i pro ně v této složité době je to vítaná úspora nákladů. Myslím si, že jsem vše, co jsem chtěl říci, jsem v úvodním slově řekl. A jsem připraven odpovídat na dotazy, pokud zazní v rámci rozpravy.
Děkuji za slovo, pane předsedo.