V zákoně o dani z příjmů přicházíme s ekonomickými nástroji, které by měly podpořit elektromobilitu, a to ve dvou ohledech. Zaprvé, jak jistě všichni víme, pokud zaměstnanec dostane služební vozidlo i pro soukromé účely, platí každý měsíc 1 procento z pořizovací ceny toho vozu. Elektromobily jsou dražší, tak aby byli motivováni zaměstnanci, aby přijali toto nízkoemisní vozidlo, navrhuje se snížit to 1 procento na polovinu, na půl procenta. Druhý návrh je, abychom přispěli k budování sítě dobíjecích stanic. To znamená, v tomto návrhu zákona ho přeřazujeme z třetí skupiny do druhé skupiny. To znamená, z 10 let na 5 let. Současně avizuji, že v této chvíli probíhá připomínkové řízení dalšího daňového zákona, kde přijde vláda s návrhem na zkrácení odpisů pro roky 2022 a 2023 v těch odpisových skupinách 1 a 2. Pokud tento návrh bude schválen, nakonec bude odpisová skupina nebo doba odpisování dobíjecí stanice tři roky, v letech 2022 a 2023, což by mohlo zvýšit investiční aktivitu soukromých společností, zejména pro své zaměstnance. To je první změna zákona.
Druhá změna zákona je změna zákona o dani silniční. Tato daň je částečně harmonizovaná, to znamená, členský stát EU si může určit míru zdanění pro vozidla do 12 tun, nad 12 tun to zatím není možné. Nicméně avizuji, že můj kolega, pan ministr dopravy Martin Kupka, již zahájil jednání na evropské úrovni, aby byla zrušena i tato harmonizovaná část silniční daně. Je to pozůstatek z doby, kdy nebylo výkonové zpoplatnění nákladní dopravy. V této chvíli, když používáme mýto, je to nadbytečné.
Včera jsem podepisoval, trošku odbočka, vyjádření k nálezu, ke kontrolnímu nálezu NKÚ, který prověřoval efektivitu vybírání silniční daně. Logicky konstatoval, že to je daň s nejnižší efektivitou, protože sazby jsou nízké, poplatníků je hodně. My navrhujeme odpustit, resp. zrušit silniční daň pro všechna vozidla do 12 tun. Kdo z vás někdy vypisoval daňové přiznání, určitě mi potvrdí, že je to byrokraticky náročné. Každý rok opisujete každé vozidlo, objem motoru, zkoumáte, jak je staré, jestli neuplatníte slevu nebo ne. Předpoklad je, že počet vozidel, které budou podléhat dani, se sníží na 10 procent proti stávajícímu 100. Předpoklad je, že díky tomu, že zúžíme tuto agendu, mohli bychom ušetřit až 200 pracovních míst na Finanční správě.
Finanční dopady do státního rozpočtu nebo celkové jsou asi 4,2 miliardy. Z toho ale 9,1 procenta je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Vláda jasně řekla i při projednávání v dolní komoře, že tyto výpadky budou kompenzovány, to znamená, nedojde, respektive to celé je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Mluvil jsem o spotřební dani, omlouvám se. Bude to kompenzováno, to znamená, rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury nebude krácen. I u těch vozidel 12 tun jsme se snažili v některých specifických případech snížit daňové zatížení.
Třetí návrh zákona je změna zákona o ochraně ovzduší. Jsem rád, že mezi námi sedí má kolegyně, paní ministryně životního prostředí, která bezesporu může podrobněji, pokud bude potřeba, k tomuto návrhu zákona vystoupit. Zjednodušeně řečeno, rušíme povinnost přimíchávání biosložky, nezakazujeme ji, jenom si myslíme, že je to nadbytečné, že těch možností, které mají ti, kteří mají plnit klimatické cíle, je více než povinné přimíchávání biopaliv první generace. Současně do toho celkového úsilí ČR budeme nově započítávat i elektromobilitu ze soukromých dobíjecích stanic. Zatím to bylo jenom z těch veřejných, je škoda, abychom i tento příspěvek ochraně klimatu nezapočítávali do těch cílů a doplnění ČR.
Současně tam platí, vzhledem k situaci na trhu s plynem, že navrhujeme odložit účinnost povinné výměny kotlů o dva kalendářní roky.
Pokud mě paměť neklame, tento návrh zákona, nejenom že byl přijat v prvním čtení v Poslanecké sněmovně, ale byl přijat výraznou většinou, takže nebyly to pouze vládní hlasy vs. opozice, mám pocit, že takřka celá opozice hlasovala pro tento návrh zákona.
Děkuji za pozornost.