Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,87. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

26.04.2022 21:27:00

Navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu a bezolovnatý benzín

Navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu a bezolovnatý benzín

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 26. dubna 2022 k návrhu zákona o spotřebních daních

 Hezký podvečer, pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové,

zvolím poměrně krátké úvodní slovo. Uvidíme, jaká bude debata k tomuto návrhu. Návrh je vlastně jednoduchý. V reakci na ruskou agresi, kterou Vladimír Putin rozpoutal na Ukrajině došlo na světových trzích k zvýšení ceny ropy a taky ropných produktů. (Reakce z pléna.) Neplašme se, souhlasím, neplašme se. Děkuju.

Vláda přistoupila k sadě opatření, kterými by mohla zmírnit dopady na české občany a české firmy. Já připomenu jedno, které není předmětem legislativy, ale je rozhodnutím ministra financí. Po dohodě i se zástupci dopravců jsem rozhodl, že daně, DPH nemusí platit až do pětadvacátého října. Bude to na konkrétním uvážení každé firmy, která provozuje dopravu. Ta firma je identifikovaná tím, že tržby z dopravy představují více než 50 % tržeb této společnosti. To je jedno z opatření, které má vylepšit cash flow. Další čtyři opatření jsou obsahem těchto dvou návrhů zákonů, sněmovní tisk 205, který projednáváme nyní a potom sněmovní tisk 204, což je dnešní druhý bod.

V tomto návrhu, který jménem vlády předkládám a žádám vás o schválení již v prvém čtení podle § 90 odst. 2, navrhujeme snížit spotřební daň na motorovou naftu o korunu padesát na litr a stejně tak o korunu padesát snížit spotřební daň z bezolovnatého benzínu, a to na období od 1. června do 30. září 2022. Předpokládaný výpadek státního rozpočtu, což je vlastně úspora na straně občanů a firem, činí zhruba přes čtyři miliardy. A jak jistě víte, tato spotřební daň je 9,1 % je pevně vázána jako příjem Státního fondu dopravní infrastruktury a ostatních 90,9 % je příjmem státního rozpočtu. Takže přesně v tomhle poměru se rozdělí dopad na státní rozpočet či státní fondy.

Současně říkám, že vláda dorovná peníze Státnímu fondu dopravní infrastruktury. Takže ano, podle zákona to bude mít dopad i na státní rozpočet i na Státní fond dopravní infrastruktury. Ale protože nechceme snižovat objem investic do dopravní infrastruktury, tak vláda těch 9,1 % z jiných zdrojů pošle Státnímu fondu dopravní infrastruktury.

Tolik mé krátké úvodní slovo. Ještě jenom zopakuji. Protože ta účinnost má být od 1. června, tak vás žádám jménem vlády o schválení již v prvém čtení.

Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama