Ing. Zbyněk Stanjura

  • ODS
  • ministr financí
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,87. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

29.06.2016 21:01:00

Nic jsme nekorunovali. Práce teprve začíná

Nic jsme nekorunovali. Práce teprve začíná

Projev na 48. schůzi sněmovny 29. června 2016 k Vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon o posuzování vlivů na životní prostředí.

Hezké odpoledne, pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, pane ministře. Mě od rána udivuje ten oslavný tón. Vy jste řekl ve svém úvodním slově, že pan premiér dnes něco v Bruselu korunoval. No, to je velmi odvážné tvrzení a já si s tím slovíčkem dál pohrávat nebudu. Použil jste ho vy.

Zkusme si říct fakta. U sto staveb hrozilo, že se bude opakovat EIA. U sto staveb. Vy jste vyjednali, že u čtrnácti, když je to deset úseků a dejme tomu čtrnácti staveb tak, jak my je známe, jak si identifikujeme v České republice se EIA opakovat nemusí plnohodnotně podle nového zákona. Tak jestli je to úspěch, tak je to mikroúspěch. Současně, když říkáme, že podpoříme čtrnáct staveb, aby to nebylo tak komplikované, tak tím samým hlasováním pohřbíte 86 jiných staveb, kde to komplikované bude, a kde dojde ke zdržení.

O pražském okruhu argument, že má mnoho odpůrců - přesný argument bruselských byrokratů. Ano, to je pravda. Už jsem říkal včera na krátké schůzce, za kterou děkuji, na které jsme konzultovali tento návrh zákona, že já si myslím, že je to druhá nejdůležitější stavba v ČR. První je R35, to si myslím, že druhé dálniční spojení Moravských a Českých krajů je priorita číslo jedna. A druhá nejpotřebnější ne pro Prahu, ale pro ČR je pražský okruh. A možná bychom neměli říkat úsek 511, to je takové velmi technicistní a možná v inženýrské branži se ví, o co se jedná. Ale je to propojení hradecké a brněnské dálnice. Tak jako úsek, tady se už zprovoznil, propojil brněnskou a plzeňskou dálnici. A mnozí, kteří míří z Moravy nebo i z Čech, z Vysočiny, směrem na Plzeň to umožňuje nezajíždět do Prahy.

A to samé nám přinese ten tolik diskutovaný úsek 511. Je samozřejmě problém ČR, že ještě nemá stavební povolení. Nebo že není připravené. Tomu všemu rozumím. Ale aby toho optimismu nebylo příliš, tak u 86 staveb nehrozí to, že na to nepoužijeme evropské peníze. My je nemůžeme stavět ani z českých národních zdrojů, protože je výhrůžka, že pokud je budeme stavět z českých národních zdrojů a použijeme platné, platné posouzení vlivu stavby na životní prostředí nejenom, že nám zastaví financování i z operačního programu doprava dvě, ale zastaví nám financování všech operačních programů. Takže jestli je to mikroúspěch, já nevím. Ono je to spíš velká kapitulace u 86 staveb. A můžeme jenom odhadovat, až čas nás rozsoudí u těch ostatních staveb. U klíčových obchvatů. A je docela úsměvné, když vaši poslanci říkají, jak prosadili dokončení obchvatu např. Chrudimi, které tam není. A mohl bych jmenovat Opavu, Krnov a další města, kde hrozí, že se bude muset EIA opakovat.

A teď bude záležet na - musím říkat tak eufemisticky se tomu říká, dotčené veřejnosti, a když si pod tím představíte ekoaktivisty, tak bude záležet na jejich úsilí a na tom, jak velký bude jejich ideologický odpor proti stavbám a o kolik to prodloužíme. A vy těmto lidem zlepšujete podmínky. Usnadňujete ztěžování staveb a říkáte tomu, že vycházíte vstříc veřejnosti. Já jsem vždycky tvrdil, že důležitý je hlas lidí, kteří bydlí v daném území. Ne, aby mi aktivisté z Prahy říkali, jak má vypadat cesta v Moravskoslezském kraji a naopak. To platí úplně, úplně stejně. A mnohdy ten odpor je skutečně ideologický. Samozřejmě mnohdy je chyba, já o tom mluvím opakovaně, kdy na straně projektantů, kteří prostě tužkou kreslili trasy příliš jednoduše a lehce a neuvědomovali si, že by někdy stačilo posunout trasu o tři sta, čtyři sta metrů a měli bychom mnohem méně problémů.

Ale v okamžiku, kdy už se nějakou cestou vydáte, tak říct uprostřed, že se vracíte na začátek, tak stavby defacto odkládáte skoro na neurčito. A to je problém. A při té oslavě dnešního vítězství nebo mikrovítězství pana premiéra a vás ministrů, tak skutečně stojí za to přečíst si stenozáznamy z toho, když jsme projednávali minulou novelu. Schvalte to nebo nebudeme čerpat. Když mnozí z nás říkají, když to schválíte, nebudeme moci čerpat, tak jste se tomu smáli. Bohužel, jsme měli pravdu. Zase opakovaně říkám, že doprava není typické politické téma už vzhledem k délce přípravy a realizace stavby se to nemůže, když je to čtyři roky, po volbách se to absolutně změní, že pak se nepostaví vůbec nic.

A místo, abychom využili situace, která mně není příjemná, kdy vstupuje EU, ať chce nebo nechce, ať si její lídři myslí co chtějí, vstupuje do nové etapy, kdy máme šanci vrátit kompetence, které patří na národní úroveň vrátit na národní úroveň, tak se jakoby pořád ptáme, co Brusel? A já zase opakovaně říkám, že my jsme EU. To nejsou oni. A kde je slyšet náš hlas? Představme si, že bychom v jiné oblasti používali takovou retroaktivitu, kterou po nás Brusel v této konkrétní otázce chce. Kde jsou zastánci jasného odmítnutí principu retroaktivity, ať už pravé nebo nepravé? Jak je možné, že se nebráníme? A máme prostředky, kterými se můžeme bránit. Ano, dneska stav je takový, jak Evropská komise říká. A můžeme se bránit, no, můžeme se bránit, když budeme chtít. Včera jsem říkal panu ministrovi, že nebudeme blokovat jednání tohoto návrhu zákona. Dokonce někteří členové mého klubu zákon podpoří. Především ti, kteří mají to štěstí, že stavby jsou z jejich regionů. A bylo by nesmyslné proti takovému návrhu zákona bojovat.

Nemám nic proti doprovodnému usnesení k pražskému okruhu. Ale mě zajímá, co bude s těmi ostatními stavbami. Chtěl bych, aby se vláda nadále pokoušela princip retroaktivity zvrátit i u ostatních staveb. A podle mne přijdou důležité rozhodování na evropské úrovni, které budou vyžadovat souhlas všech členských zemí. Tak buďme stejní jako mnozí jiní členové EU. Řekněme si ano, toto podpoříme, pokud vy nám podpoříte např. tohle. A myslím, že se shodujeme, že je v českém národním zájmu, abychom stavby stavěli. Abychom my sami měli šanci je připravit, zafinancovat a postavit. A k tomu nepotřebujeme moudra odjinud. Zrovna si myslím, že EIA je věc, která by se mohla řešit na národní úrovni. Nevidím žádný důvod.

Samozřejmě, a je to zase otázka zkušeností. Ti, kteří už komunikace silniční postavili, tak si s tím teď hrají a zpřísňují podmínky. Jak byly přísné podmínky, když se stavěly dálnice v západní Evropě? Jaká EIA tehdy platila? A proč jsme si vybrali tak přísnou verzi, když už jsme implementovali směrnici? Proč vždycky musíme být ti první na pásce, že jsme ještě přísnější než musíme. To je chyba, která se stala a dneškem něco málo z chyby odstraníme. Nic víc, nic méně. Je to dobře, ale mysleme i na 86 ostatních staveb. Mysleme na ostatní regiony a ostatní města, která dlouho čekají na své komunikace, na své obchvaty. A v této chvíli to vypadá, že budou muset čekat ne dva, tři roky, než seženeme stavební povolení a peníze, ale možná šest nebo osm nebo deset let. To je podle mě úkol, který začíná dneska ihned po schválení tohoto návrhu zákona, abychom se samozřejmě soustředili na ty další. ***

Za ty dva a půl roku jsem slyšel mnohokrát tady z úst ministrů, jak připravují zjednodušení stavebního zákona a povolovacích procesů. Já jsem dneska trošku skeptický, protože říkám, že to je velmi složité. Není to nic jednoduchého, ale podle mne není uděláno vůbec nic. Neprobíhá komunikace s opozicí o tom, jak v této oblasti se sjednotit a zjednodušit. A pokud chceme - a já s tím nemám problém - umožnit vstup veřejnosti do těch procesů, tak prosím jednou, ne u toho, když se projednávají zásady územního rozvoje, územní plán, EIA, územní povolení, územní rozhodnutí a stavební povolení. To je pak nekončící proces. Pak vypadáme jako ti, kteří nejsou schopni ty komunikace stavět.

Mluvíme především o silnicích, ale jsou ohroženy i některé stavby na železnici, abychom na to nezapomněli v tom seznamu těch sto staveb.

Takže dneškem podle mne ta práce na tom, abychom napravili chybu, která se stala, za kterou podle mne má plnou odpovědnost pan ministr životního prostředí, abychom ji odstranili do budoucnosti. Dneškem nic nekončí, dnešek není nic, dneska nikdo nic nekorunoval. Maximálně přiznal, že byla chyba a 14 % - když to řeknu v absolutních počtech, nechci jít do čísel - předpokládané (?) investice se možná spraví.

Dneska jsem dostal dotaz, a to byla špatná interpretace od médií, jestli tedy je pravda, že evropské peníze na stavby nám už nikdo nevezme. No, pravda to není. Oni jenom řekli, že máme šanci je dostat. To neznamená, že ještě ty peníze dostaneme.

A poslední věc, a tím skončím své vystoupení, už jsem loni a předloni říkal panu ministrovi Ťokovi, že bychom měli začít vážnou debatu o tom, jak budeme po roce 2022 financovat dopravní infrastrukturu v České republice, kdy už nebude nic z Evropské unie, nula eur. Budou nám sice jako možná říkat, jaké máme mít zákony, nula. A to řešení podle mě se musí domluvit napříč politickým spektrem, protože nebude jednoduché. Předloni to ještě bylo osm let. Dneska je to šest let, možná vám připadá, že to je ještě dlouho. Není to dlouho. Není to dlouho na to, abychom změnili systém financování. A to je druhý úkol, na kterém musíme dělat. A já říkám - společně. Není to věc jedné politické reprezentace, jedné vládní koalice ani jednoho volebního období.

Skončím tím, že ten zákon dneska bude schválen. Já věřím, že kolegové v Senátu to projednají rychle. Včera jsem slyšel, že by to mělo platit od 1. 10. Já si myslím, že ten termín je zbytečně daleko. Pokud to Senát projedná - já nevím, myslím, že má někdy v polovině července schůzi - tak do konce července to může pan prezident podepsat a může se podle toho zákona začít postupovat.

To všechno ostatní platí, práce nekončí, nic jsme nekorunovali, naopak, práce začíná. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama