Sledovaná marže na pohonných hmotách od oznámení začátku kontroly dne 14. března významně poklesla. Pokles marže trval i v průběhu měsíce dubna, kdy meziměsíčně poklesla o 65 haléřů u Dieselu a o 59 haléřů u Naturalu 95. Oproti průměru roku 2021 byla v dubnu sledovaná marže zhruba o korunu vyšší, konkrétně o 83 haléřů u Dieselu a 1,19 Kč u Naturalu 95. O korunu vyšší marže na litr je aktuálně dána jednak zvýšenou marží distributorů na úrovni velkoobchodu a zejména pak vysokou nejistotou panující od začátku války na Ukrajině na komoditní burze v Rotterdamu.
„Konečná cena na pumpách pro řidiče v dubnu bohužel klesla jen velmi mírně. Musíme ale objektivně vnímat, že ceny pohonných hmot jsou aktuálně vyšší hlavně kvůli rostoucí vstupní ceně ropy na burze. A tu z pozice České republiky neovlivníme. U některých distributorů se navíc od začátku války zvýšily velkoobchodní marže,“ vysvětluje Zbyněk Stanjura a dodává: „Od května jsme proto rozšířili naši cenovou kontrolu i na distributory. Především abychom zajistili, že řidiči od června při tankování pocítí snížení spotřební daně o korunu padesát. U nafty navíc může být tento pokles sazby snížením trvalým.“
Ministerstvo financí naváže v květnu na cenovou kontrolu čerpacích stanic rozšířením reportingu o velkoobchodní ceny. Právě distributoři jsou totiž plátci spotřební daně, která u motorové nafty a benzínu klesne z rozhodnutí vlády od 1. června do 30. září 2022 o 1,5 Kč na litr.
Cílem této rozšířené cenové kontroly MF prodloužené až do konce září je ohlídání, že snížená daň nezůstane v maržích distributorů a promítne se do prodejních cen na čerpacích stanicích pro řidiče. Smyslem je také vyvinout tlak na některé distributory, aby snížili velkoobchodní marži na předválečnou úroveň. V případě neuspokojivého vývoje cenové kontroly je MF i nadále připraveno zavést cenovou regulaci stanovující maximální marži, a to jak na úrovni čerpacích stanic, tak u distributorů.