„Vláda svým rozhodnutím daruje v následujících 15 letech téměř 45 mld. Kč jednotlivým krajům, aniž by si stanovila podmínky, za jakých můžou kraje peníze použít. Základním předpokladem takové smlouvy by mělo být vyhlášení otevřených výběrových řízení na jednotlivé provozovatele železničních linek. Svým návrhem však vláda zachovává současný stav, aniž by soukromí železniční dopravci měli možnost o dané linky soutěžit. Jak ukazují dosavadní zkušenosti, konkurence na železnici snižuje ceny a zlepšuje služby. V tomto případě však dochází k prodloužení monopolu Českých drah,“ uvedl předseda poslaneckého klubu ODS a expert pro dopravu Zbyněk Stanjura.
S předloženým materiálem má problém mimo jiné Hospodářská komora, která ve svém stanovisku uvádí: „S uvedeným návrhem řešení nesouhlasíme, neboť znamená nulové inovace, horší služby pro cestující na dalších 15 let, vyšší nároky na krajské rozpočty i státní rozpočet, dlouhodobou finanční zátěž, nulové požadavky na transparentnost. Místo snahy optimalizovat vztah mezi objemem vložených finančních prostředků a kvalitou služeb cestujícím se má odsunout řešení za rok 2034 a mezitím uzavřít regionální železniční trh.“
„Zároveň nelze racionálně odůvodnit, proč vláda takovou smlouvu s platností od roku 2020 schvaluje tři měsíce před krajskými volbami a uzavírá tak možnost budoucím krajským vládám vyjednat podmínky, které jim budou vyhovovat,“ dodává Zbyněk Stanjura.