Jedna se týká zvláštního režimu pro malé podniky, to znamená, nově můžete využívat výhod statutu neplátce DPH i v jiném členském státě než v domovském. A druhá se týká místa plnění a regulačních opatření v případě katastrof. Jinými slovy, pokud nastanou nějaké katastrofy, může vláda svým nařízením v takovém případě odpustit, respektive stanovit nulové DPH. Je to transpozice evropské směrnice.
A pak je druhá část, my říkáme technická část, která reaguje na aplikační praxi, reaguje na jednotlivá rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie a zejména reaguje na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Je to poměrně rozsáhlé. V této chvíli jenom zmíním názvy těch změn. Pokud bude zájem, můžu i potom podrobněji ty jednotlivé technické změny, které vedou k zjednodušení daní a k větší efektivitě správy a výběru DPH.
Rozšiřujeme možnost uplatnění nároku na odpočet daně při registraci plátce, jsou tam obsaženy úpravy v oblasti stavebnictví a zjednodušení v oblasti dodání nemovitých věcí, použití ceny obvyklé v případě dodání nemovité věci zaměstnanci, zrušení specifické úpravy majetku vytvořeného vlastní činností, revize, osvobození a vrácení daně v rámci diplomatických a konzulárních vztahů, revize procesního uchopení vrácení daně, vrácení daně cestujícímu. Řešíme tam problematiku nedobytných pohledávek, řešíme problematiku úplatů a dotace k ceně.
Návrh obsahuje vypuštění vracení daně osobám se zdravotním pojištěním. Tady k tomu chci říct úplně jasně, tady není žádným důvodem úspora, ale nesoulad s evropským právem. Navíc tak jak v této chvíli tato úspora jako určitá výjimka v DPH byla koncipovaná, tak vlastně nevyhovovala těm, kteří jsou sociálně slabší, protože odpočet DPH jste si mohl uplatnit pouze při zakoupení nového vozu od plátce DPH. Pokud jste zakupoval například ojetý vůz od neplátce DPH, tak tu možnost jsme neměli.
Máme dohodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí, že ten dotační titul bude zpřesněn tak, aby se to týkalo všech vozidel pořizovaných těm, kteří tato vozidla potřebují. A je to rozpočtově neutrální. Někde jsem zaznamenal ve veřejném prostoru, že důvodem je snaha uspořit výdaje státního rozpočtu. Tak zcela jednoznačně říkám, že tomu tak není. Ten objem bude minimálně stejný, jenom se rozšíří okruh rodin, které si potenciálně na tuto podporu dosáhnou.
Pak se zužuje osvobození finančních služeb, řeší se problematika zmocněnce pro doručování pro osoby ze třetích zemí a omezuje se doručování kontrolních hlášení, daňových přiznání a souhrnných hlášení e-mailem.
Děkuji za pozornost.