skutečně, výbor se zabýval, ale výsledkem našeho jednání nebylo usnesení, ale stanovisko, které jsme poskytli evropskému výboru.
Já jsem si podrobně pročetl všechny tři zprávy, zaujala mě ta poslední, to K 020, zlepšování a modernizace evropského vzdělávání, o které se pan ministr vyjádřil, že je příliš obecná. Skutečně obecná je, tam je zajímavé to, že se konstatuje v této zprávě, že úroveň kvality našich žáků, ne našich, ale žáků v EU se zhoršuje, a to koresponduje vlastně i se správou České školní inspekce, kterou jsme rovněž projednávali.
Příčina, je zajímavé, že se vidí jenom v tom, že příčina je vlastně v práci učitelů a učitelé by si měli prohlubovat svou kvalifikaci. Další příčina je v tom, že by se měla zlepšovat úroveň digitálních znalostí.
Já se domnívám, že to není vlastně komplex těch příčin, je to jedna z možných příčin. Ten problém je daleko hlubší. To jsem rovněž na jednání našeho výboru konstatoval, že je potřeba udělat podrobnější analýzu, kde ty příčiny jsou, protože není přece možné, že zhoršující se úroveň znalostí žáků, že jedinou příčinou je kvalita učitelů. Těch příčin je daleko víc, je to rodinné prostředí, je to společenské prostředí, které na žáky působí.
Digitální znalosti, to je takové v dnešní době zaklínadlo. Ve své době vlastně tomu můžeme připodobnit čtenářskou, vlastně umět číst, tedy čtenářskou gramotnost, nelze přece říct, že všichni, kdo umí číst, můžou být vlastně dobří v jakémkoli oboru. Je to určitý předpoklad k tomu, aby vlastně ty znalosti si mohli osvojit.
Ta poslední zpráva se mi zdá poněkud zjednodušená, domnívám se, že je potřeba napřít to úsilí k tomu, aby se vlastně zjistily všechny ty příčiny a mohlo se vlastně v tomto směru působit.
Děkuji.