Ing. Zdeněk Škromach

Hezký večer.
  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,97. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

25.08.2016 17:49:32

Rád bych zdůraznil, že tento zákon je pro slušné cyklisty, je pro slušné lidi

Rád bych zdůraznil, že tento zákon je pro slušné cyklisty, je pro slušné lidi

Projev na 27. schůzi Senátu dne 25. 8. 2016

Děkuji, paní předsedající. Vážené paní senátorky, páni senátoři, je mi ctí předložit tento návrh, který už prošel projednáváním v rámci senátních orgánů. A myslím, že spousta věcí k tomu byla řečena. Mnohé věci jsme i v rámci projednávání zohlednili.

Chci upozornit, že včera jsme dostali otevřený dopis pro senátory, který obsahuje přes téměř 5000 podpisů petentů, kteří ji organizují, právě cyklisté, lidé, kteří se pohybují obzvláště na cyklistických stezkách. Znovu bych rád zdůraznil, že tento zákon je pro slušné cyklisty, je to pro slušné lidi. A je to zákon, který na druhé straně reaguje i na to, co nakonec jsem slyšel i od mnohých z vás, ale slyším to i od mnohých občanů, že mnohdy policie celkem záměrně využívá situace na vinařských stezkách, kde kontroluje na obsah alkoholu. Navíc vzhledem k tomu, že já pocházím z venkova, tak na venkově vždycky bylo zvykem, že do hospody jezdili chlapi, i když dneska z genderového hlediska je nutné říkat i ženy jezdí na kole, a dá se předpokládat, že z té hospody nebo z toho sklípku pojedou na kole.

Nikoho neohrožují, ale zkrátka a dobře za rohem stojí policisté a nechávají je foukat.

Navíc nepřiměřenost, pokud, která je tady také zohledněna. Jednak pokuta ve správním řízení u cyklisty nemá výchovný účinek. A navíc může být v mnoha případech i likvidační, protože pokuty až 50 tisíc korun tomu neodpovídají. Proto upravujeme rozsah pokut. A teď jenom chci říct, do jednoho promile, protože si uvědomujeme, že i cyklista, byť cyklisté, kteří zavinili pod vlivem alkoholu dopravní nehodu, nebo vůbec nehodu, tak je to asi 3 % z celkového počtu nehod.

Naprostá většina nehod je způsobena motorovými vozidly. A to nikoli z důvodů alkoholu, ale z důvodu toho, že někdo něco někde přehlédl, že něco zapomněl apod. Ale to už bychom se dostávali do jiné sféry.

Jinak jenom možná ještě ze statistik bych rád uvedl, že pokud jde vyloženě o cyklisty, tak ve statistikách jednoznačně vychází, že přes 80 % účasti cyklistů na nehodách pod vlivem alkoholu je nad 1,5 promile alkoholu v krvi. A těchto lidí se tento zákon netýká. Znovu opakuji, je to zákon pro slušné lidi, je to varianta rakouská. Proto třeba i těch 0,8 promile – měli jsme ten záměr, aby na obou stranách hranice, jak na té české či moravské, tak na té rakouské, aby se cyklisté nebáli přejet přes hranici. Aby měli jistotu, že na obou stranách hranice je povoleno 0,8. A tady musím říct, že samozřejmě si velmi cením přístupu jak Ministerstva dopravy, tak policie, tak i BESIPu. Určitě každý příspěvek k bezpečnosti na veřejných komunikacích je důležitý.

Ale jsme přesvědčeni, společně s předkladateli, že toto přiměřené množství alkoholu, které neohrožuje žádnou bezpečnost na silnicích – a nakonec i statistiky to jednoznačně dokazují –, že nehod u těchto cyklistů, u kterých byla takto nízká míra alkoholu, je tak nízká, že je naprosto neporovnatelná s těmi nehodami, které způsobili nebo jejich účastníky byli řidiči, bez vlivu alkoholu. Těch je daleko více a ukazuje se, že tam daleko více je příčinou přehlédnutí nebo nějaká nešikovnost, ale nikoliv míra alkoholu.

Takže ještě zopakuji, ten návrh je na 0,8 promile, podobně jako je v Rakousku. Jsme jednou z posledních tří zemí v rámci Evropské unie, kde ještě cyklisté mají absolutní zákaz alkoholu. A jsme jednou z pěti posledních zemí v EU, kde se to týká i řidičů motorových vozidel, ale ty neřešíme.

Historicky vždycky v našich zemích byla ta hranice motorová a nemotorová vozidla.

Chtěl bych poděkovat všem, kteří na tom pracovali. Děkuji i členům tří výborů Senátu, kteří všichni, ať už s větší nebo menší mírou, schválili ten návrh v původním znění. Vznikl ještě pozměňovací návrh, který se týká legislativní úpravy, se kterou jako předkladatelé nemáme problém. A tak, jak jsem zaregistroval, objevil se tady i návrh na snížení té hladiny z 0,8 na 0,5 promile. Z tohoto pohledu, pokud to samozřejmě pro vás bude lepší cesta k tomu, abyste tento návrh podpořili, my s tím jako předkladatelé nemáme nějaký zásadní problém. Znovu opakuji, ta naše snaha s 0,8 promile byla sjednotit pozici vůči tomu, jak je to v sousedním Rakousku, kde s tím nemají žádné problémy, kde zkrátka a dobře staví... A já myslím, že musíme stavět na zodpovědnosti každého. A zdůrazňuji, že i tato změna nikoho neospravedlňuje v případě, že se stane účastníkem dopravní nehody nebo nedejbože viníkem. Pak samozřejmě je alkohol přitěžující okolností. A to i při schválení této změny zákona.

To je důležité říct. A stejně jako v jiných zemích, kde jsou s tím dobré zkušenosti, to naopak vede k tomu, že lidé, kteří si na kole dají skleničku nebo pivo, tak si samozřejmě dávají mnohdy daleko větší pozor. Vědí, že to pro ně může být problém, pokud by se stali účastníky dopravní nehody. Takže ještě jednou děkuji všem, kteří se na tom podíleli, a věřím tomu, že tady převládne zdravý rozum a že podpoříme ty slušné cyklisty. A že dáme šanci tomu, abychom zase v jednom parametru víceméně vytvořili obdobné podmínky, jako jsou zvykem ve všech civilizovaných zemích na západ od naší hranice. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama