Hovořil tak zřejmě i k české církvi, posedlé nyní honem na pozemky a majetek z tzv. církevních restitucí.
Církvi nestačí, že přetěžuje katastrální úřady, které zdarma, při přesčasech úředníků, vyhledávají v databázích často bez podrobného zadání údajné církevní majetky. Jednotlivé složky církve oslovují i muzea a galerie s tím, že chtějí pátrat v jejich sbírkách a depozitářích, co prý vše jim patří…
Na Středočeském kraji jsme se snažili se vzorně starat i o kulturní dědictví v dosavadním vlastnictví církve. Církvi, převážně katolické, bylo také v posledních 10 letech věnováno na opravu památek cca 136 milionů Kč v rámci Středočeského fondu kultury a obnovy památek.
Naplňování zákona o tzv. církevních restitucích však vytváří mimo dosud nezodpovězených (např. proč se z tzv. restitucí neodečítají mzdy duchovních proplácené celá desetiletí) i druhé kolo otázek, např. o vztahu církví a jejich požadavků ke krajům, příspěvkovým organizacím a již realizovaným projektům. Otázky, které vyvářejí prostor i pro další křivdy, nároky či letité spory. Trochu odlišné vnímání od představy „chudé církve“…
Papeže Františka doprovázejí pochybnosti z doby kolaborace církve s vojenskou juntou, kterou v Argentině v letech 1973 – 1979 vedl. Je též nezpochybnitelné, že byl zvolen mnohými i proto, že je z Jižní Ameriky, kde žije 42% katolíků a kde je třeba postavit alternativu levicovým hnutím, která jsou hrozbou pro pax americana a pro kapitalismus jako takový.
Ve svých výstupech ale pokračuje v projevech lidského, solidárního a sociálního přístupu, pokračuje v odkazu a duchu svého jmenovce, jehož obdivuje. Slova Františka z Assisi „Neschovávejte si poklad tady na zemi kde ho zničí rez a ukradnou zloději, ale mějte svůj poklad v nebi, neboť tam kde máte svůj poklad je i Vaše srdce“ však v našich končinách pronikají spíše k minoritním církvím či jednotlivcům z řad bratrské jednoty baptistů či církve apoštolské…