Že cestovní ruch může být významným zdrojem oživení regionů a významným zdrojem příjmů, o tom asi nikdo nepochybuje. Jak však dostat turisty i mimo Prahu, třeba zrovna do sousedících Středních Čech, to už je ale větší oříšek. Je i statisticky podloženo (např. ve výzkumu STEM MARK), že v naší zemi je hlavním lákadlem Praha, kterou v loňském roce navštívilo 72% všech zahraničních turistů (ze Středních Čech je Kutná Hora s 1% až na 10. místě). Mezi těmito pozicemi jsou pak lázeňská a příhraniční města.
Známo je i to, že mimopražské regiony mají malý podíl návštěvníků, kteří v lokalitách zůstanou větší počet dnů.
Středočeský kraj je nádherný kout země s tisíci přírodních, kulturních či technických památek, s množstvím živých tradičních i netradičních aktivit. Má stále rozvětvenější síť turistických tras, cyklostezek, kraj se snaží mimo přímých investic do konkrétních projektů podporovat i propagaci turistických destinací, od jejich reklamy po účast na veletrzích.
Koncepční podporu cestovnímu ruchu měla zajišťovat Středočeská turistická a informační služba (STIS), organizace zřízená ještě za hejtmana Bendla. Vize byly tehdy velkolepé, od centrální propagace, webových stránek až po rezervační systém. Vize…
Realita je ale taková, že STIS svou původní funkci neplní a i příspěvkové organizace si provádějí, až na určitou koordinovanost v prezentaci aktivit a až na málo navštěvované stránky middleczech.cz propagaci téměř na vlastní pěst.
Jak z toho ven? Určitě se musí aktualizovat koncepce rozvoje cestovního ruchu v kraji, kde by se mělo stanovit, kdo konkrétně bude za cestovní ruch jako službu návštěvníkům zodpovědný. Zda nějaká nově vytvořená krajská organizace destinačního managementu nebo více regionálních organizací nebo třeba oddělení na krajském úřadu. Ale jak to bývá zvykem, toto opatření nestačí. Aktivitu je třeba vyvíjet i jinde.
Dobrým krokem je např. snaha rozšiřovat nabídky našich organizací o doprovodné služby, nabízet mimo vlastní činnosti i informaci o aktivitách a možnostech v blízkém okolí. Návštěvník tak při rozhodování, kam vyrazit, bude vědět, že mimo vlastní expozice v muzeu může přímo v místě navštívit třeba kavárnu, nechat dítě oddechnout v dětském koutu, vykoupat se odpoledne v zatopeném lomu, večer zažít zabijačkové hody a přespat v romantickém penzionku, od kterého ho ráno i s dítětem odveze domů pohodlně autobus…
Dobrým krokem by byl nyní již analyzovaný možný systém slevových karet, který by přispěl k větší dostupnosti turistických cílů i třeba pro naše seniory či rodiny s dětmi.
Dobrým krokem by byla i větší a systematická spolupráce se sdruženími, které se již v kraji cestovnímu ruchu úspěšně věnují. Takový Český ráj je jistě zajímavý turistický cíl, zasahuje dokonce do tří krajů, mnohé jsou v podpoře lokality o notný kus cesty před námi – ale nám se koncepčnější vztahy zatím navázat nepodařilo.
Dobrým krokem by byla i spolupráce s kraji, se kterými nás pojí úzké vazby, zejména s Prahou. Úspěšným příkladem je Memorandum o vzájemné spolupráci, které v letošním srpnu podepsali středočeský hejtman Josef Řihák a pražský primátor Tomáš Hudeček a které se týká i cestovního ruchu. A přínosem pro cestovní ruch může být i plánované sjednocení dopravních systémů.
A přínosným krokem by byla i možnost využít regionální či městské fondy cestovního ruchu, aby se provázala propagace krajských aktivit s městskými či místními. Návštěvníky totiž nezajímá, zda je akce pořádána příspěvkovou organizací kraje či městem, ale že když přijede do Kotěhůlek, že se dozví, že v Kotěhůlkách je rekonstrukce středověké bitvy, související prohlídka dobových historických kostýmů a zbraní i ochutnávka tradičních vín.
Jsme ve zvláštní situaci. Nehledáme v prázdnu cíle, na které návštěvníky nalákat. Máme co nabídnout a máme předpoklady pro to, aby se turisté do Středních Čech vraceli spokojení opakovaně. Jen to neumíme moc koncepčně podat a prodat. Je čas to změnit.