Na lodi Bohemia Rhapsody na Vltavě se v úterý 24. listopadu konala diskusní snídaně na téma „Řízení cestovního ruchu“, které se v panelu účastnil za kraje místopředseda Komise Rady Asociace krajů pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Zdeněk Štefek.
„I kraje dlouhodobě usilují o stanovení systému financování, řízení, stanovení kompetencí v oblasti cestovního ruchu, ideálně v podobě zákona o cestovním ruchu. Současná situace je totiž již dlouhodobě neudržitelná, dochází k duplicitám a nekoordinovanosti marketingových aktivit, roztříštěnosti, nepřehlednosti, k bariérám v dalším rozvoji cestovního ruchu i k problematické rajonizaci regionů,“ podotkl radní Štefek.
V panelu diskutovali i Jitka Mattyašovská, ředitelka odboru cestovního ruchu MMR ČR, Aleš Pankrác, ředitel odboru regionální partnerství a vztahy B2B agentury CzechTourism, Zuzana Vojtová, ředitelka Centrály cestovního ruchu - Jižní Morava a předsedkyně Asociace organizací cestovního ruchu, Tomáš Blabla, ředitel Resortu Valachy, Krejčí Jaroslav, provozovatel Ski areálu Monínec a zakladatel turistické destinace Toulava, Vávra Michal, předseda Asociace turistických regionů a Jan Tuček z agentury Stem/Mark.
Panelisté potvrzovali, že současná struktura, v které se do řízení a podpory cestovního ruchu vedle krajů pouštějí regiony, oblasti, mikroregiony, euroregiony, města a obce, organizace destinačního managementu, o.p.s., místní akční skupiny a další instituce i soukromé firmy, je nepřehledná a jen těžko koordinovatelná. Každý hráč si to „dělá po svém“. Pokud by byly zcela jasně postaveny role a kompetence jednotlivých hráčů, nemohlo by docházet často k předraženým a neúčinným marketingovým aktivitám, které mnohdy vedly jen „k vyčerpáním peněz z evropských fondů“, ale užitek byl minimální. Navíc se v regionu o centrálních aktivitách a prioritách dozvídají často až ex post.
„Je sice schválena státní koncepce cestovního ruchu, z které se povedlo uvést do praxe fóra cestovního ruchu a další body, ale jinak je to neskutečně všechno roztříštěné. Každý z krajů má navíc jinou dotační politiku na podporu cestovního ruchu i jiný model řízení,“ dodal radní Štefek.
Někde totiž fungují krajské destinační managementy, které zajišťují ve spolupráci s turistickými oblastmi marketing daného území. Jinde jsou destinační managementy s menším zásahem – např. území Libereckého nebo Ústeckého kraje, kde fungují 4 turistické managementy. Jinde zase plní roli krajského destinačního managementu oddělení krajského úřadu. V rámci spolupráce se snaží nastavit úlohu v rámci domácího cestovního ruchu i incomingu a stanoví si role prezentace. V otázce podnikatelské sféry se navíc naráží na „strašáka“ v podobě veřejné podpory.
Příkladem toho, jak může řízení cestovního ruchu fungovat, byl ukázán na případu turistické destinace Toulava, které se podařilo pro období 2016-2020 prosadit v Jihočeském kraji novou koncepci organizace a financování cestovního ruchu, většina krajů však má již z letošního roku vytvořené koncepce rozvoje cestovního ruchu. Tam, kde nejsou plně vytvořeny, se s tímto příkladem pracovat může.
Diskusní snídani pořádalo vydavatelství C.O.T. media.