Zastupitelstvo Středočeského kraje odsouhlasilo formu úhrady dluhů za stavbu Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, stavba byla taktéž v září předána kraji a 1. 10. proběhne Leteckým stavebním úřadem řádná kolaudace.
Zdá se, že chmury ohledně budoucnosti stavby jsou zažehnány a nic již nebrání slavnostnímu otevření muzea. Jenomže tak tomu není.
Při úvaze o „Vlachovi“ musíme rozdělit téma na záměr, realizaci a současný a budoucí stav.
Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum, které prostřednictvím létajících exponátů, multimédií a prvků adrenalinu dokáže oslovovat desetitisíce návštěvníků ročně a přispěje i rozvoji technického vzdělávání, které kraj potřebuje, to je úvaha správným směrem. A spojit ho s průmyslovým centrem – Mladou Boleslaví a „Škodovkou“, jistě také. Jen najít ve vhodném čase zdroje na realizaci a provoz.
Problémovou však vidím samotnou realizaci a to nejméně ve 4 bodech. Bylo rozhodnuto o stavbě na cizím pozemku. Investice měla být dle původního záměru 75 milionů, kofinancovaná z 85% z evropských fondů (ROP), ve schváleném záměru se však vyšplhala až na více než 150 milionů. Stavební práce byly zahájeny před schválením projektu v ROPu. A informace o neschválení žádosti v ROPu, ačkoliv přišla na kraj v červenci, se na Radě kraje projednávala až v říjnu, když již byl „hangár“ postaven…
Nové vedení kraje se tak muselo vypořádat s problémem, jak zajistit finance na zaplacení stavby, která nebyla v plánu investic. Myšlenka prodat velice účelově definovaný objekt na cizím pozemku, se specifickou nájemní smlouvou, se ukázala jako nepříliš realizovatelná. Kraj tak bude nakonec stát stavba o 19 milionů víc, nicméně platba bude uskutečněna až v roce 2015. Ale to je jen začátek.
Prázdný, byť architektonicky zajímavý „hangár“ totiž potřebuje interiéry, které jsou rozpočtovány v částce od 1,5 do 20 milionů. Podařilo se na poslední chvíli prosadit možnost realizace interiérů přes evropské fondy, přes výzvu 93a, na tom pečlivě pracujeme. Expozice již takovým finančním problémem není, bude spíše rejdištěm pro chytré hlavy.
Posledním problémem je pak volba provozovatele a otázka provozních nákladů. Původní záměr totiž počítal s tím, že provozovatelem bude příspěvková organizace kraje Muzeum Mladoboleslavska, která by na provoz tohoto muzea potřebovala navýšit roční dotaci o minimálně 2 miliony Kč, které se budou shánět dost těžko. Nezbývá než roztočit další kola jednání a věřit, že formou nájmu či jinou podobou smluvní spolupráce se do díla zapojí i další zúčastněné či možné subjekty, od Škody Auto přes Aeroklub Mladá Boleslav po Národní technické muzeum. K tomu nám dopomáhej Vlach.