Já bych se chtěl vrátit ještě k té diskusi o D1, nicméně trošku z jiného úhlu pohledu. My navrhujeme zařadit bod Cena dálničních známek v kontextu kvality a průjezdnosti páteřní silniční sítě v ČR. Je to z mé strany opakovaný návrh. Pokoušel jsem se o něj na konci předchozího volebního období v době letních kolon na dálnicích D1.
Myslím si, že je nemravné chtít od našich motoristů vedle toho, že platí spotřební daň z benzinu, že platí podnikatelé silniční daň, že platí občané DPH z benzinu, ještě po nich chtít patnáct set korun za to, aby stáli jak v létě, tak při prvním sněhu v kolonách. Myslím si, že to je nemravné, že pokud stát není schopen poskytovat veřejný statek v kvalitě odpovídající 21. století, tak by z toho neměl vybírat takto vysokou částku.
Myslím si, že cílem té debaty by mělo být nějaké usnesení, které by zavázalo pana ministra dopravy, aby připravil nějaký návrh na snížení ceny dálničních známek alespoň pro ne ten nadcházející rok, ale ten rok přespříští, protože dneska už motoristé řadu známek nakoupili. Ale myslím si, že pro rok ten následující by to byla vhodná kompenzace za to, že občané, motoristé musí trávit dlouhé hodiny jak v létě, tak v zimě na neprůjezdných dálnicích.
Ten výnos z dálniční známky není zas tak vysoký pro státní rozpočet, aby si ho stát nemohl dovolit. Jenom připomenu, že třeba právě ze spotřební daně na benzin stát vybírá řádově, opravdu řádově desítky miliard korun navíc oproti zhruba pětimiliardovému příjmu z dálničních známek. Takže otevřme, prosím, debatu, pobavme se o tom, třeba dojdeme i k nějakému kompromisu, že to nemusí být nula, ale skutečně si myslím, že při současných problémech na našich dálnicích je opravdu nemravné od občanů České republiky, ale i od zahraničních motoristů, kteří Českou republikou projíždějí, chtít 1500 Kč.
Děkuji pěkně.