Už mě tady máte zas s pozměňovacím návrhem pro cyklisty. Jsem si vědom toho, že dnes zde projednáváme zákon o silniční dopravě, která řeší především problematiku taxislužeb. Nicméně zároveň s tím má dojít k novelizaci zákona o provozu na pozemních komunikacích. Proto bych chtěl využít této příležitosti a spolu s panem senátorem Lumírem Aschenbrennerem si dovoluji předložit pozměňovací návrh, který se znovu vrací k toleranci alkoholu u cyklistů. Je totiž podle mě až ostudné, že Senát se již třikrát usnesl, že chce prosadit rozumnou toleranci alkoholu pro cyklisty na cyklostezkách. A vůle Senátu se však stále nenaplnila a cyklistům nadále hrozí pokuty ve výši desítek tisíc korun za to, že si dají například pivo nebo skleničku vína.
Domnívám se, že si nesmíme nechat a že se nesmíme nechat zahnat do kouta a vzdát tento boj za zdravý selský rozum. Zklamali bychom desítky tisíc cyklistů, vždyť se řada z nich podepsala i pod velikou petici, která právě za schválení rozumné tolerance alkoholu pro cyklisty bojovala. A jednu z těchto petic, pod kterou se podepsalo více jak 10 tisíc petentů, jsme tady v Senátu projednávali již v roce 2016. Zároveň nejdeme hlavou proti zdi, dnes předkládáme pozměňovací návrh, který zavádí toleranci 0,5 promile alkoholu u cyklistů, ale zároveň zohledňuje kritické připomínky, které zaznívaly v Poslanecké sněmovně i u některých z vás senátorů při posledním projednávání senátní verze, v rámci kterého jsme rozšířili toleranci alkoholu u vodáků také o cyklisty. Dnes předložený návrh by tedy umožnil toleranci alkoholu u cyklistů pouze na cyklostezkách a účelových a místních komunikacích. Vycházíme tedy vstříc znovu některým poslancům a senátorům, kteří nechtěli tuto toleranci přenášet také na silnice 3. třídy, a zároveň nenavrhujeme snižování pokut, které by tak platily nezodpovědní cyklisté, jež by překročili 0,5 promile alkoholu. Také bych rád zdůraznil, že podmínkou pozměňovacího návrhu je fakt, že cyklisté pojedou na kole sami, tedy nepovezou ani děti, ani nebudou řídit dvojsedadlové kolo. Náš návrh tak vychází především z faktu, že je správné zrušit absolutní zákaz řízení pod vlivem alkoholu pro cyklisty stejně, jak je tomu v drtivé většině evropských zemí je. Vždyť nulovou toleranci má dnes pouze České republiky, Rumunsko a Estonsko. Jiné země povolují různou míru alkoholu u cyklistů v rozmezí 0,2 až do 1,6 promile. V mnoha zemích i pro řidiče jako takové. Také mi dovolte, abych rovnou připomněl, že cyklisté pod vlivem alkoholu způsobí jen minimální množství dopravních nehod. Z oficiálních statistik vyplývá, že cyklisté způsobí přibližně asi 2600 nehod ročně, ale přitom alkohol do 0,5 promile je na vině pouze v 76 případech. Tedy podílí se na celkovém počtu dopravních nehod cyklistů pouze ve 2 %. Ale doslova zanedbatelný počet nehod pak způsobují cyklisté, kteří se pohybují na vyznačených cyklotrasách nebo účelových komunikacích. Ve statistickém přepočtu jde zhruba o 7 případů ročně. Možná máte pocit, že tento návrh vybočuje z hlavní diskuze, nicméně jsem přesvědčen o tom, že tento boj nesmíme vzdát a po letech jednání bychom ho měli dotáhnout do konce a využít k tomu skutečně každou možnou příležitost, tedy každý okamžik, kdy dochází k příslušné novelizaci přímo související legislativy. Já jenom malou rekapitulaci dřívějších legislativních aktivit. Pozměňovací návrh byl od nás, pardon, zákon od nás vlastně, senátní návrh zákona zavádějící toleranci 0,8 promile alkoholu byl v srpnu 2016, a z důvodu ukončení funkčního období Poslanecké sněmovny nebyl zákon poslanci projednán. Druhý, listopad 2018, Senát opět schválil senátní návrh novely zákona zavádějící toleranci 0,5 promile alkoholu u cyklistů na cyklostezkách a od listopadu 2018 marně čekáme na projednání v Poslanecké sněmovně. Květen 2019, Senát schvaluje pozměňovací návrh o rozšíření tolerance 0,5 promile alkoholu u vodáků také na cyklisty a na cyklostezkách, silnice 3. třídy. V září 2019 zamítá verzi postoupenou Senátem, původní verzi schválenou poslanci. Takže takový nějaký stručný výčet. Já jsem vás chtěl požádat, abychom vlastně následně otevřeli podrobnou rozpravu a vrátili zákon Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy a v podrobné rozpravě se formálně přihlásím k pozměňovacímu návrhu. Budu rád, když tento návrh podpoříte.