Dané rozhodnutí je však podle názoru v oboru samosprávy respektované advokátky Mgr. Jany Zwyrtek Hamplové v jasném rozporu s Ústavou České republiky, je proto absolutně neplatné a město není povinno se jím řídit.
Jana Zwyrtek Hamplová - advokátka:
„Už jsem se s tím kdysi v minulosti setkala, a nelíbilo se mi to.
Věřila jsem, že tato praxe už skončila, je totiž právně neobhajitelná.
Teď, když jsem četla Usnesení vůči městu Šlapanice, s nímž spolupracuji,
vstávaly mi vlasy hrůzou na hlavě, co je v právním státě ještě možné.
Státní zástupce nikdy nemůže odebrat městu kus samosprávy, prostě
nemůže. Pokud zná ovšem Ústavu.“
Ústava České republiky v Čl. 100, odst.1 zaručuje obcím právo na samosprávu: „Územní samosprávné celky jsou územními společenstvími občanů, které mají právo na samosprávu.“ Ústavní právo na samosprávu nelze žádné obci ani městu nikdy odebrat autoritativním Usnesením státního zastupitelství, neboť citované ustanovení trestního zákoníku nelze aplikovat na jednotku územní samosprávy. Právo na samosprávu je právem ústavně chráněným, a samosprávu v žádné z věcí nelze přenést na jiný subjekt, než jsou oprávněné orgány obce. Ty jediné mají právo samosprávu vykonávat, a jejich rozhodování nelze nikdy nahradit rozhodováním ustanoveného opatrovníka.
Ivo Valenta – senátor:
„Velmi se ztotožňuji s právní argumentací, kterou v dané věci
zpracovala Jana Zwyrtek Hamplová, a považuji za velmi závažné, že se u
nás přestává brát Ústava vážně. Kde kdo si ji dovolí porušit, přitom
ústavní pořádek je základem právního státu. Proto v našem projektu
Akademie samospráv učíme starosty bránit se, a o Ústavu se opírat. V
daném případě se navíc osobně angažujeme, protože odebrat městu právo na
samosprávu takovým autoritativním způsobem je prostě hrůza.“
Autoři dopisu se zarážejí také nad tím, jak málo stačí, aby bylo takto rozhodnuto. „Vzhledem k tomu, že osobami podezřelými ze spáchání trestného činu jsou dosud blíže neustanovení zastupitelé města, tedy osoby oprávněné jednat za poškozené město Šlapanice, mohlo by dojít ke střetu zájmů mezi účastníky trestního řízení, proto bylo nutno rozhodnout o ustanovení opatrovníka“.
Mgr. Jana Zwyrtek Hamplová:
„V případě, že by postup Okresního státního zastupitelství Brno-venkov
měl být shledán v pořádku, pak postačí podat přibližně 6300 trestních
oznámení na zastupitele všech obcí a měst v České republice, a
samospráva přejde Usneseními státních zástupců do rukou opatrovníků, a
to přesto, že to právní úprava nepřipouští. Pokud se jeví postup
protiústavní v celku, musí se tak jevit i v jednotlivém rozhodnutí.“
Ivo Valenta a Jana Zwyrtek Hamplová požádali o podporu i předsedy Svazu měst a obcí (Františka Lukla) a Sdružení místních samospráv (Stanislava Polčáka).
Ivo Valenta:
„Očekávám, že v tak závažné věci bude pan ministr ihned jednat, a zjistí, aby se nic podobného příště nemohlo stát“.