K předkládaným návrhům bych se rád vyjádřil jako člen výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí.
Z návrhu v části, která upravuje správní tresty za přestupky, byla vypuštěna podle mého názoru jedna poměrně důležitá sankce, o které tady bylo již několikrát hovořeno. Jedná se o zákaz pobytu, který některé obce a města napříč republikou dosud využívaly, aby řešily nepříjemný nárůst závažných přestupků na svém území. Osobně nemám sice s takovými problémy zkušenosti, ale hodně podnětů a poměrně nový pohled na některé problémy jsem v tomto ohledu získal i díky svému členství v senátním výboru pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Jsem za to rád, a protože se tak dozvídám od starostů z různých regionů, co je trápí.
Jedním z nešvarů je třeba právě narůstající drobná kriminalita ve městech. Díky zákazu pobytu si řada obcí dokázala a stále dokáže s některými nežádoucími živly účinně poradit. Obce již nemusí ukládat neúčinné a nevymahatelné pokuty, kterými si akorát navyšují své pohledávky, ale mají možnost zakázat například bezdomovcům, narkomanům nebo kapesním zlodějům, aby se nepohybovali v místech, kde se nejčastěji dopouštějí kriminality.
Vyhledal jsem si některé statistiky a dovolím si jen pro informaci uvést dva příklady, aby bylo vidět, že tato sankce se opravdu využívá.
Radnice v Praze 8 řešila v roce 2015 celkem 68 přestupků za držení drob a v případech, kdy udělení pokuty opakovaně nezabralo, což bylo cca několik desítek případů, tak uložila ve správním řízení právě zákaz pobytu. V Praze 1 zase byla tato sankce uložena od 1. ledna 2013 do podzimu 2014 celkem 70 osobám. Moc dobře víme, jaké mají některé regiony vážný problém s bezpečností a obávám se, že tento stav v regionech se vlivem uprchlické krize může dále zhoršovat. Proto mě překvapilo, že někteří starostové, jejichž názory jsem zjišťoval, vůbec nevědí, že jim berete tímto zákonem takový nástroj. Přitom podle všeho starostové po zavedení této sankce v minulosti poměrně nahlas volali a rozhodnutím ministerstva ji vypustit je většina z nich poměrně rozčarována.
Opět si dovolím pár čísel ze statistiky. Počet trestních činů, které mají na svědomí běženci v Německu, se vloni zvýšil o 79 %, a to ještě některé zdroje tyto statistiky mírní a tvrdí, že německé úřady o přesných číslech mlčí, aby neděsily německou veřejnost. Velká Británie v rámci politiky zpřísňování pravidel pobytu migrantů aktuálně zvažuje, že možná přistoupí k tomu, aby cizinci, kteří žádají o pobyt v Británii, absolvovali povinné krevní testy, protože země se obává rozšíření počtu HIV pozitivních.
Zdá se, že Česká republika je v tomto ohledu spíše proti proudu a proti všeobecnému trendu, kterým se snaží jednotlivé země Evropské unie přijímat represivnější prvky do svých zákonů. Projednáváme zde zbrusu nový přestupkový zákon, ze kterého vypouštíme něco, co bez problému funguje a co nám může do budoucna pomoci připravit se na příliv emigrantů. Vypouštíme účinný nástroj na nemajetné recidivisty, proti kterým jsou městští strážníci bezbranní, a správní tresty zpřísňujeme zvýšením pokut, což samozřejmě směřuje zase jen a jen proti slušným občanům, kteří se občas dopustí nějakého toho zaškobrtnutí.
Osobně takový způsob považuji nejen za neúčinný a hlavně za nespravedlivý. Optika, kterou tu vidím já, je podle mne prostá. Města, která se snažila v rámci místních záležitostí veřejného pořádku chránit své občany a bojovat proti výskytu drogově závislých, opilců na ulici či jiným nepříjemným výtržnostem a násilným útokům, mají podle této předlohy prostě smůlu, či spíše naopak, mají se ještě na co těšit. Děkuji za pozornost.