Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Dámy a pánové, nebudu dlouhá. Dovolte mi, abych vám jako každoročně představila i letos návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony, takzvaný daňový balíček, tentokrát roku 2021. Zákon obsahuje změny zákonů v oblasti daní, dalších souvisejících zákonů procesního a kompetenčního charakteru, které jsou v gesci Ministerstva financí a ke kterým má dojít s účinností od 1. ledna 2021.
Zařazení těchto změn do jednoho právního předpisu je v podstatě opakovaně a pro daňové subjekty se tím zvyšuje přehlednost, protože nejsou prováděny řadou samostatných zákonů, ale jsou obsaženy v návrhu jednoho předpisu. A teď velmi stručně, které daňové zákony se novelizují.
Za prvé, vezmu to postupně. Novela zákona o místních poplatcích obsahuje návrh - částečně změní stávající osvobození hospitalizovaných osob na vynětí z předmětu poplatku a v té souvislosti rozšíří toto vynětí také na průvodce pacientů, u kterých je nutná celodenní přítomnost u pacienta, pokud jim je pobyt hrazen z veřejného zdravotního pojištění, zejména jde o průvodce dětí do 6 let. Novela zákona o dani z nemovitých věcí navrhuje rozšířit pravomoc obcím při stanovení místního koeficientu a umožní tím stanovit místní koeficient také pro jednotlivou část obce, především je to pro tu část obce, kde mají sídlo například podnikatelské subjekty, aniž by se to dotklo zvyšování daně pro občany. Novela zákona o dani z příjmů, kterou já považuji za nejdůležitější v balíčku, obsahuje asi 4 hlavní okruhy změn. Nejdůležitější a nejvýznamnější je takzvaný stravenkový paušál. Bylo o něm řečeno mnoho, vyvrátím jeden ze základních. Stravenkový paušál znamená, že za stejných daňových podmínek, to znamená zvýhodnění daňového, se vedle benefitů pro závodní stravování či papírových nebo elektronických stravenek zavádí takzvaný stravenkový paušál v penězích.
Předpokládám, že kolem toho budeme ještě debatovat a bylo toho kolem toho už řečeno hodně, takže jsem připravena na tuto debatu. Má to zjednodušit a hlavně zlevnit problematiku stravenek, protože na stravenkách za to firmy zaplatí dvě procenta, platí restauracím 5 až 7 % a v podstatě milion zaměstnanců v této zemi nemá žádný benefit.
Další část se týká zrušení osvobození vztahujícího se na příjmy plynoucí z dluhopisů vydávaných v zahraničí poplatníkem se sídlem v České republice, neboť směřuje pouze na dílčí skupinu poplatníků a nemá v současné době plné opodstatnění. Osvobození se vztahuje na příjmy z dluhopisů vydávaných v zahraničí Českou republikou, zůstává zachováno, a dochází k jeho rozšíření na všechny výnosy ze státních dluhopisů plynoucích rezidentovi či nerezidentovi.
Zavedení nového pravidla zdanění ovládaných zahraničních společností, které reaguje na závazek přijatý Českou republikou v Radě Evropské unie, a použije se na ovládané zahraniční společnosti, které jsou daňovými rezidenty, v jurisdikci, která je na tzv. unijním seznamu jurisdikcí nespolupracujících v daňové oblasti. A komplexní revize právní úpravy zdaňování příjmů souvisejících s dluhopisy.
Dále novela zákona o dani z příjmu obsahuje jedno dočasné opatření související s výskytem koronaviru. Dochází k rozšíření možnosti uznat v základu daně poplatníků daně z příjmu i výdaje vynaložené na bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v období březen až květen 2020 v souvislosti s výskytem koronaviru. Důvodem je podpora a zjednodušení administrativy daňových poplatníků, kteří v období krizového stavu pomáhali řešit aktuální problémy a poskytovali své výrobky či služby bezplatně potřebným, protože v běžném režimu jsou tyto výdaje daňově neuznatelné.
Jedná se o obdobu současného institutu nezdanitelné části základu daně resp. položky snižující základ daně v podobě bezúplatného plnění na veřejně prospěšné účely. Oproti standardní úpravě nezdanitelné části základu daně resp. položky snižující základ daně zde však není limitace co do výše takto poskytnutého plnění, ani subjektů, kterým je plnění poskytováno.
Další novelou je novela rozpočtových pravidel a novela rozpočtových pravidel územních rozpočtů. Umožňuje organizačním složkám státu, státním příspěvkovým organizacím a příspěvkovým organizacím územně samosprávných celků poskytovat peněžitý příspěvek na stravování i jejich zaměstnancům. Další je novela zákona o spotřebních daních, kde se navrhuje v letech 2021, 2022 a 2023 postupné zvyšování sazeb spotřebních daní z tabákových výrobků, ze surového tabáku a ze zahřívaných tabákových výrobků za účelem nezvyšování cenové dostupnosti těchto výrobků pro konečného spotřebitele, čímž se zohledňují zejména negativní zdravotní a sociální důsledky jejich konzumace. Novela zákona o povinném značení lihu je další novela, která kromě jiného zavádí diferenciace kauce distributorů lihu, tedy v praxi provozovatelů velkoobchodu s lihem tak, aby byla zavedena snížená pásma kauce usnadňující podnikání menších hospodářských subjektů na trhu s lihovinami při současném zachování důsledného dozoru nad tímto specifickým segmentem. Zavádí např. možnost změny registrované osoby povinné značit líh, nebo distributora lihu tak, aby bylo možné registraci převést na osobu blízkou v rámci rodinných podniků.
No a konečně novela celního zákona přináší zejména změny v oblasti vykazování údajů o zahraničním obchodu v rámci systému Intrastat, a to zejména část adaptace na nové evropské nařízení a zrušení registrace při jednorázovém vykazování údajů. Reformulací úpravy povolení pro přístup k systému TIR při zachování současných věcných parametrů. Novely dalších zákonů mimo gesci Ministerstva financí zejména upravují problematiku tzv. dělené správy, tedy postup, kdy celní úřady zajišťují v daňovém režimu placení peněžitých plnění uložených jinými orgány. Klasickým příkladem jsou pokuty uložené policií. Konkrétně se jedná zejména o převod na celní úřady, kompetence k vymáhání pokut za přestupky v některých případech a o sladění některých speciálních zákonů s aktuální velkou novelou daňového řádu.
Děkuji vám za pozornost.