Zatímco počet žáků prvních tříd každým rokem roste, počet základních škol v hlavním městě klesá. Domnívám se, že je nejvyšší čas tuto situaci začít urychleně řešit.
Za prioritní považuji, aby koncepce provázala jednotlivé školské stupně. Problém s nedostatkem kapacit, který řešíme nyní v mateřských školách, se už začíná přesouvat na úroveň škol základních a za několik let ta samá situace nastane na školách středních. Oproti roku 2010 je nárůst prvňáčků zhruba 30%, zatímco koncepce základních škol zůstává na úrovni roku 2010. Je neakceptovatelné, aby děti seděly v přeplněných třídách. Kvalita výuky se bude snižovat a neúnosně porostou nároky na učitele. My jsme připraveni tuto situaci začít okamžitě řešit.
V prvním kroku je nezbytné urychleně začít s rozšiřováním kapacit mateřských škol a jeslí zřizovaných městskými částmi. Také chceme podpořit vznik firemních školek a miniškolek. Se zakládáním firemní školky mám osobní zkušenost z motolské nemocnice, kde jsme v roce 2012 otevřeli školku Motoláček pro děti zaměstnanců naší fakultní nemocnice. Celý proces od prvotní myšlenky, přes plánování, obstarávání povolení až po realizaci jsme zvládli za 6 měsíců. Školka funguje ve dvoutřídním provozu a děti mají k dispozici veškeré zázemí včetně venkovního hřiště a zahrady. Nikdo se tedy nemůže vymlouvat, že zvyšování kapacit či otevírání nových školek, je běh na dlouhou trať. Zvládnout to jde, jen se musí chtít a musí se dobře plánovat.
Nesmíme však ani otálet s rozšiřováním kapacit základních škol. Počet dětí narozených v Praze od roku 2002 do roku 2010 neustále stoupal. Zatímco v roce 2002 jich bylo narozeno 9 690, v roce 2010 to bylo 14 792. Přičemž největší „boom“ byl právě v letech 2008-2010, kdy došlo ke skokovému navýšení. To jsou ročníky, které nyní nastupují a v nejbližších letech budou nastupovat do prvních tříd.
Je tedy logické, že jak roste počet narozených dětí v Praze, roste i počet žáků zapsaných do prvních tříd. Zatímco v roce 2010 bylo v Praze do prvních tříd zapsáno 11 776 dětí, v roce 2013 to bylo již 15 517. Školy nejsou v tuto chvíli kapacitně připraveny na tento nárůst žáků, který bude minimálně v příštích třech letech ještě růst. Je proto třeba optimalizovat počet tříd a flexibilně reagovat na tyto demografické změny a v dostatečném předstihu kapacitní otázky řešit i pro další roky.