Já bych chtěl na úvod říci, že bych chtěl navrhnout zamítnutí návrhu zákona. Tady to zaznělo už v první větě. Domnívám se, že zákon je nadbytečný. Paní ministryně sama ve své řeči přiznala, že jeho hlavním cílem je regulace. Tady bych připomněl slova Ronalda Reagana, pokud se to hýbe, zdaň to. Máme daň z nabytí nemovitosti. Pokud se to stále hýbe, tak to zreguluj. Tedy realitní trh touto formou. Pokud se to přestane hýbat, tak to začni dotovat. Možná to nás čeká, pokud se tedy trh takhle omezí.
Jeho cílem, pod škraboškou toho dobrého záměru zregulovat a ochránit, jak už bylo přiznáno i paní ministryní, primárně zprostředkovatele, tedy realitní makléře, nikoli klienty, tak jeho záměrem je zregulovat trh a omezit přístup na tento trh. Smyslem tohoto zákona je zpřísnit podmínky tak, aby se na trh nevyplatilo vstupovat za takových podmínek jako nyní. Tzn. neumožnit všem, kdo chtějí pracovat jako realitní makléři, tak jako za současných podmínek.
Já bych se dotkl příkladu toho, jak byl tento zákon koncipován. Jednak děkuji za přiznání toho, že se na jeho přípravě podílely realitní kanceláře. To přece není možné, takhle dělba moci neprobíhá. Stejně jako na přípravě předpisů procesních řádů by se neměli podílet soudci, psát si zákony sami pro sebe, a nechat je potom schválit parlamentem, tak stejně tak by nemělo docházet k tomu, že si zákon připravují sami ti, kdo by měli být regulováni.
A tady bych si dovolil i malou poznámku o stavebním zákonu. Není přece možné, aby se na jeho sepsání podílela v podstatě soukromá sféra, ať už to bylo jakkoli, ať už to Hospodářská komora přizná, nebo nepřizná. Takhle to přece není možné, aby se přijímaly a formovaly vůbec zákony, paní ministryně! Viditelné, maximálně viditelné to je na tom citovaném paragrafu, na té slevě, jak už paní ministryně říkala. Těch 50 % pro ty, kteří mají franšízu, protože mají menší zisk.
Představte si situaci, čistě hypotetickou, třeba v zemědělství, že určitý zemědělský podnik je součástí fiktivního holdingu. Musí odvádět část zisku a potom by přišla vláda s návrhem, že ten zemědělský podnik, který je součástí nějakého fiktivního holdingu, protože na tom tolik nevydělá, protože musí odvádět zisk holdingu, bude platit 50procentní daně. A udělá se to zákonem. To je čistokrevné dobývání renty. To je rent sitting jak vyšitý, paní ministryně. Tohle do zákona nepatří! Ať už je odůvodnění jakkoli vzletné.
Další věc. Já jsem se už na ústavně-právním výboru ptal, proč, když už se dělá kompletní úprava, proč tam není třeba upravena smlouva rezervační. Každá realitní kancelář si víceméně vždycky uzavírá se zájemcem, resp. s osobou, kterou vyhledá, rezervační smlouvu, aby dotyčný člověk neutekl a tu smlouvu uzavřel. Proč to není upraveno v tomto zákoně, když se tento zákon chlubí tím, že je komplexní?
Další otázka. Další věc, nesmysl, který je – a já si ten paragraf s dovolením najdu – § 11, odst. 1: „Realitní zprostředkovatel předá zájemci o nabytí nemovitosti nejpozději v den uzavření smlouvy o realitním zprostředkování výpis z registru.“ Z katastru, volně řečeno. Jenomže problém je v tom, že zájemce o nabytí uzavírá s realitním makléřem smlouvu o tom, aby mu našel nemovitost. A přece v momentu uzavření smlouvy, až na výjimky, dotyčný realitní makléř přece nezná nemovitost, jejíž výpis z katastru má předložit. Tohle ustanovení je naprosto nesmyslné, to v tom zákonu nemá co dělat. Samozřejmě, dá se to přejít klasickou floskulí, to se vyřídí výkladem. Samozřejmě i výkladem lze říci, že černá je bílá a bílá je černá, tak, jak to bylo třeba u některých ustanovení nového občanského zákoníku. Ale takhle se přece právní předpisy nedělají. To ustanovení je nesmyslné samo o sobě.
Vrátil bych se ještě k dalším poznámkám. Myslím si – a už se blížím k závěru, že předpokládat, že lidé jsou automaticky nesvéprávní a je potřeba je vést právními předpisy... Realitní trh nějak funguje. Samozřejmě záleží na míře obezřetnosti každého, kdo kupuje nebo prodává nemovitost. Přece nemůžete zákonem ochránit dotyčného zájemce o koupi nebo o prodeji nemovitosti. To se ochránit zákonem nedá. Tam se vždycky bude muset dotyčný klient, dotyčný zájemce starat o svá práva sám. Přibudou nám tímto zákonem další normy k těm dvěma milionům právních norem, které v ČR máme, kterými se musí subjekty, ať už občané, nebo firmy řídit.
Na závěr ještě jednou zopakuji, navrhuji zamítnutí. V případě, že zamítnutí neprojde současně i s návrhem na schválení, tak bych poté předložil svůj pozměňovací návrh alespoň k tomu, aby v tomto zákoně nebylo to dobývání renty v podobě 50procentní slevy.
Já vám děkuji za pozornost.