„Postupná modernizace vozového parku a nahrazování vozidel řad 810 a 814 byla jednou z našich priorit při jednání s národním dopravcem o desetileté smlouvě. V návaznosti na postupné zavádění zabezpečení ETCS bude nutné nahradit tato vozidla, která již tomuto zabezpečení neodpovídají. Na hlavní koridorové trati by měl být výhradní provoz s ETCS zaveden od 1. ledna 2025 a v našem kraji jsou na tuto trať navázány další regionální linky,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého bude nyní probíhat upřesnění finančních kompenzací.
České dráhy v současnosti provozují 33 motorových vozů Stadler RS1 pod názvem RegioSpider. Dalších 22 vozidel tohoto typu ČD pořídily koncem loňského roku z Německa, ty dle plánu ještě projdou modernizací obsahující i prvky tzv. bohemizace pro provoz v České republice. „Nákup zánovních nízkopodlažních vozidel pro regionální železnici je v poslední době de facto jediným způsobem, jak obměnit vozový park a zároveň výrazně nezvýšit cenu za kilometr.Kapacitně obdobné vozy se již prakticky nové nevyrábějí, a proto jdeme cestou odkupu zahraničních vozidel, která byla v tomto konkrétním případě dříve v provozu na regionálních tratích v Německu,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod.
Pardubický kraj by měl z celkového počtu pořízených vozidel získat polovinu, tedy 11 vozidel. „Vozy jsou nízkopodlažní a budou mít dostatek prostoru pro přepravu cyklistických kol. Budou využity na regionálních tratích po celém Pardubickém kraji. Soupravy budou moci jezdit až 120 km/h, což povede ke zkrácení jízdní doby. Podmínkou je ale úprava všech traťových úseků, které nejsou na tuto rychlost uzpůsobené a zrušení některých nechráněných přejezdů. Tyto vlaky budou například nasazeny na trať Litomyšl – Choceň a Polička – Žďárec u Skutče. I v těchto případech je úprava na trati nutná,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy a dopravní obslužnosti Michal Kortyš.